CLAUS HECHMANNS TRÆNINGSRÅD

"No pain, no gain - NO BRAIN" 

TRÆNINGSFORSTÅELSE



Det er kontroversielt udsagn Claus Hechmann kommer med når siger "No pain, no gain = no brain," men når Claus går i dybden kan det give mening for mange. Er du enig? Find ud af det her.

"Træning af din udholdenhed, bør være din førsteprioritet over-all, når du træner.

Dvs. din evne til at fedtforbrænde, og dermed kunne løbe langt på literen. Du træner kun din udholdenhed, hvis du sætter tempoet ned til lav intensitet og går/løber over længere distancer! Det kan føles modstridende i forhold til den velkendte 'no pain, no gain'-opfattelse, som mange har med i baghovedet, når de tonser afsted på de ugentlige løbeture - Men der er skam mening med galskaben.

ZONERNE


De fleste nybegyndere skal ligge i et tempo - ved størstedelen af træningspassene - på 7:30-8:00 pr kilometer, for at få en optimal effekt, hvor en eliteløbers tempo kan ligge på fx. 4:00. Dette vil en selvtest eller løbetest i et af vores testcentre kunne afgøre for dig, da ens træningszoner kan være meget forskellige fra person til person.

Tempoet afhænger bla. af din træningsbaggrund, dine genetiske forudsætninger, og forholdet mellem din udholdenhed og kondition (iltoptagelse). 

TRÆNINGSPROGRAM ER GODT
Udholdenhedstræning har første prioritet, men konditionstræning er også en vigtig faktor, da de ikke enkeltvis kan stå alene, hvis du vil præstere bedst muligt. Derfor er variation og træning af din iltoptagelse i de højere tempi også vigtigt. Den nemmeste måde at holde styr på fordelingen af din træningsintensitet, er naturligvis at følge et træningsprogram, men det kan alligevel være godt at forstå, hvordan det hele hænger sammen: 

ÅRETS CYKLUS
Kort fortalt bliver du ikke en hurtig langdistanceløber af kun at træne lavintensivt (udholdenhed), og heller ikke af kun at træne højintensivt (kondition). I hele grundtræningsperioden (typisk vinterhalvåret) er der størst fokus på udholdenhedstræningen i dit træningsprogram, fordi du kan påvirke den langt mere end din kondition (som er genetisk forudbestemt). Når man som løber kommer ind i en mere specifik træningsperiode frem mod årets konkurrencer, så skrues der op for konditionstræningen, hvor de så supplerer hinanden på bedste vis, og du rammer topformen på løbsdagen! 

Læs mere om vores medlemskaber og muligheder for træningsplaner her: www.hechmannsport.dk/hechmann-running

Rigtig god træning - Claus