HER ER 3

TRÆNINGSØVELSER

MOD ØM VRIST

SWIPE PÅ BILLEDET HERUNDER OG SE ØVELSERNE

ØM VRIST?

Tekst og video af: Fysioterapuet, Nickolaj Kaae

Gør vristen ondt og har du lyst til at løsne dine snørrebånd? Måske årsagen ikke skal findes i hvordan skoen skal bindes, men i hvordan din fod bevæger sig? Og om den bevæger sig godt nok?

SÅDAN LAVER DU ØVELSERNE: 

▶ Video 1:

Mobilisering af mellemfodens led. Placer bolden under foden, tryk lidt ned på den og krøl tæerne i 3 sek. Gentag i 1-2min.

▶ Video 2:

Aktivering af anklens stabilisatorer. Pres anklerne ind mod bolden, og løft hælene. 3x20reps

▶ Video 3:

Balanceøvelse med fokus på ydersiden af anklen. Sørg hele tiden for at foden ikke “vælter” ud til siden. Hold balancen 3x1min.

Lav øvelserne lige inden din løbetur, så er foden top tunet inden du skal ud og give den gas!

Der ligger en masse små knogler omkring din mellemfod. Disse kogler skal være bevægelige for, at foden hele tiden kan pronere, supinere og adaptere til underlaget. Hvis din fods svangbue ikke er god til at give efter, så vil den typisk have en tendens til at “falde til siderne”. Hvilket ofte resulterer i smerter ovenpå vristen, fordi foden bliver “vredet” på en måde den ikke kan? 

En afslappet muskulatur i svangen og nogle stærke ankelstabilisatorer kan være løsningen for, at din fod igen kan blive god til at adaptere. 

NB: Øvelserne det kræver en lille fast bold, en tynd bog og en større bold.