GARMIN FENIX 6

SE FENIX 6S  |  SE FENIX 6  |  SE FENIX 6X




Udforsk Fenix 6 med Kaiser Sport & Ortopædi

I dette indlæg gør vi dig lidt klogere på GARMINs luksuriøse FENIX-serie. Vi præsenterer dig for de 3 top-modeller og deres forskelligheder. Du kan også læse blogindlæggene Fra Endomondo til Garmin og Fenix passer på mig. Måske du kan genkende tanker som "Jeg føler mig nøgen når mit GARMIN er til opladning" eller "Mit ur har virkelig mange funktioner og jeg bruger ikke halvdelen af dem"? Kort sagt få lidt inspiration til din måde at bruge dit GARMIN på.



SHOP GARMIN FENIX 6


Fenix Highlights


Med FENIX 6-serien forener GARMIN det fashionable med funktionelle - det hverdagsagtige med det eventyrlige. Ved brug af fremadstormende teknologi transformerer GARMIN avanceret løbedata indtil en verden af brugervenlige funktioner, sjove features og masser af leg og høj puls.

Gennemgående i FENIX-serien er det rå look mixet med et stilfuldt og atletisk udtryk. GPS-mulitsportsurene er adapteret til det moderne livs fart og bevægelse med funktionelle funktioner som GarminPay, hårdført safirglas, den vandtætte konstruktion og op til 32 GB hukommelse og mulighed for integration med Spotify og solcelleenergi.

Med et større designet displays og mulighed for at tilpasse op til 8-datafelter giver FENIX-urene dig de perfekte rammer for, at personliggøre dit ur mens du navigerer op og ned i tempo og puls.






Garmin Fenix 6S

Det mindre fēnix® 6S GPS-multisportsur er klar til enhver udfordring med en blanding af elegant æstetik og robust atletik. Det er designet til en tæt, mere komfortabel pasform på dit håndled med brugervenlige funktioner, der omfatter forbedret håndledsbaseret pulsmåling, indbyggede aktivitetsprofiler, VO2-max estimeringer med mere.

Du kan se, hvordan dit hårde arbejde betaler sig med aflæsninger af præstationsmålinger og træningsbelastningsbalance. Satellitnavigation og sporingsfunktioner kombineret med et treakset kompas og trykhøjdemåler, der giver dig sindsro på og uden for den slagne vej.

Dette ur gør det nemmere at skifte fra træning til arbejdsdag med smart-notifikationer, så du kan holde forbindelsen, og kontaktløse betalinger med Garmin Pay™ sørger for, at du slipper for at medbringe kontanter eller kreditkort.

SHOP NU



Garmin Fenix 6X

Førsteklasses fēnix 6X Pro og fēnix 6X Sapphire GPS-multisportsure med håndledsbaseret pulsmåler, Pulse Ox, tempovejledning, ruteplanlægning, musik og meget mere.

Med en stor 1,4" skærm, der kan aflæses i solskin, og som er 36 % større end tidligere fēnix® modeller, tilføjer fēnix 6X Pro og fēnix 6X Sapphire GPS-multisportsure kort, musik med mere til din træning. De byder på træningsstatus, løbe-/cyklingsdynamik og omgivelsesjusterede VO2-max estimeringer.

Begge modeller har en unik PacePro™ funktion, som hjælper dig med at holde tempostrategien – og giver niveaujusteret vejledning, når du løber en bane. Disse alsidige ure, som er designet til brug hele dagen, leveres med forudindlæste TopoActive Europakort og skikort til mere end 2.000 skisportssteder over hele verden.

Andre højdepunkter omfatter forbedret håndledsbaseret pulsmåling, smart-notifikationer, Pulse Ox-registrering og Garmin Pay™ kontaktløs betaling med mere.

SHOP NU



Garmin Fenix 6

Førsteklasses fēnix® 6 GPS-multisportsur med håndledsbaseret pulsmåling og Pulse Ox.

fēnix® 6 GPS-multisportsuret tilføjer banebrydende design og ydeevne til din aktive livsstil. Det er designet til en tæt, mere komfortabel pasform på dit håndled med brugervenlige funktioner, der omfatter forbedret håndledsbaseret pulsmåling, indbyggede aktivitetsprofiler, VO2-max estimeringer med mere.

Desuden kan du se, hvordan dit hårde arbejde betaler sig med aflæsninger af præstationsmålinger og træningsbelastningsbalance. Satellitnavigation og sporingsfunktioner kombineret med et treakset kompas og trykhøjdemåler, der giver dig sindsro på og uden for den slagne vej.

Dette ur gør det nemmere at skifte fra træning til arbejdsdag med smart-notifikationer, så du kan holde forbindelsen, og kontaktløse betalinger med Garmin Pay™ sørger for, at du slipper for at medbringe kontanter eller kreditkort.

SHOP NU



SHOP GARMIN FENIX

Fra Endomondo til GARMIN



Mød Team Kaiser Sport Atlet Mette aka. @Metkatten på Instagram. Kender man Mette, så ved man, at hun formentligt ikke vil betegne sig selv som en "atlet". Vi nok lidt mere nede på jorden, og en glad motionist er nok mere rammende. Hendes Instagram vidner om en stor passion for løb og en skarp og humoristisk pend. Mette er en af de seje frontløbere i løbefælleskabet #HolRun. I nedestående blogindlæg kan du læse om Mettes ærlige beretninger om livet med et GARMIN-ur om håndledet. Hør om de dage hvor uret driller og ikke vil finde signal til dage hvor nye smarte GPS-funktioner opdages og alt bare spiller 100%.



Materiel Lykke På Et Håndled

Jeg er vild med mit ur! Det bor på min arm dag og nat, og jeg føler mig nøgen, når det er til opladning eller af anden årsag har måttet forlade mit håndled.

Jeg forstår ikke dem, der betragter deres løbeur som noget, de kun tager på, når de faktisk løber – det fungerer jo upåklageligt også som et helt almindeligt ur. Mit sorte vedhæng er af arten Fenix, og jeg er som sagt vild med det. Det kan helt enormt meget. Jeg bruger helt enormt lidt af dets store potentiale, men ikke desto mindre synes jeg naturligvis ikke, at mindre kan gøre det. Jeg synes også, det er pænt – selv om jeg ikke kører den feminine rose/gold-udgave, men den mere maskuline sorte variant. Hvilket åbenbart appellerer på den kinky måde til en meget lille udsnit af befolkningen. I hvert fald fik jeg en gang en besked fra en ukendt mand på instagram, der startede med en (troede jeg) uskyldig interesse for mit ur og dets features, men udviklede sig i en noget andet retning.

Mit Fenix og jeg har været sammen i snart tre år. Jeg løb min allerførste tur i april 2011. Med Endomondo på telefonen, som jeg løb rundt med i hånden. Så fik jeg en pivlækker tasketing til telefonen, som kunne spændes fast på armen. Der var meget velcro i den, og det giver nogle lidt træls skrabeoplevelser, men det var dog stadig bedre end at løbe rundt med den i hånden.

Fra Endnomondo til Garmin - en helt ny verden


Jeg løb rundt med telefonen på armen i nogle år. Så fik jeg et ur. Et Garmin 610. Det gjorde verden som løber uendeligt meget federe. I stedet for at skulle dreje rundt på velcrodims på arm for at trykke start, stop, se tempo, distance mm., så havde jeg nu det hele på venstre håndled. Det føltes helt utroligt rigtigt. Og meget løberagtigt. Nu var jeg ikke længere bare en husmortype, der tøffede rundt. Nu var jeg sådan en rigtig løber, der tøffede rundt.

På et tidspunkt blev 610 træt og begyndte at lave nogle spøjse målinger. Det målte f.eks. en topfart på 168 km/t, og nok var jeg hurtigere den gang end nu, men dog knap og nap så hurtig. Det havde også nogle ganske heftige pulsmålinger, og så blev det helt ekstremt sløvt til at finde signal. Jeg skulle helst lægge det ud minimum ti minutter, inden jeg løb, for at sætte processen i gang. Så det var tid til en udskiftning. Intet holder evigt. Desværre. Heldigt nok vandt jeg et Suunto i en julekonkurrence. Det var stort og meget koboltblåt. I den periode var jeg selv sådan en, der kun havde uret på, når jeg løb. Det var et fint ur, men da jeg så fik et godt tilbud på et Garmin Fenix GPS-ur, slog jeg til. Og det har jeg aldrig fortrudt.

Optimistisk og sødt ur


Jo, jeg har fortrudt, at jeg ikke tog modellen med pulsmåling i håndleddet. Mit er med pulsbælte, og det har lidt samme effekt som velcroarmdims til telefon. Det er ikke voldsomt behageligt, og jeg bruger det faktisk aldrig. Men jeg gjorde en overgang, og der er meget guld at hente ved at måle puls – bl.a. giver Garmin dig nogle virkelig charmerende estimater på, hvor hurtigt du kan løbe forskellige distancer. De var ret meget ude i skoven for mit vedkommende, men der er stadig noget opløftende ved, at nogen/noget har troen på, at man reelt er lynhurtig. Mere væsentligt er det dog, at det giver god mening at træne efter sin puls, hvilket jeg så ikke gør i øjeblikket. Så midt råd er; kig efter et Garmin med puls i håndleddet hvis du er på udkig efter nyt ur og vil træne efter puls.

Udfordringer


Ud over savnet af pulsmåling (og det faktum, at det ikke er et af de nye Fenix 6, er der ikke meget dårligt at sige om mit ur. Det skulle da lige være, at det er begyndt at have en lille tendens til også at være lidt sløvt i optrækket, når det handler om at finde signal. (Men intet i forhold til 610!). Og så er det og har altid været udfordret, så snart der er træer foroven. En god ide er, at finde et åben spot i landskabet og finde signal før turen går ind i skoven. I #HolRun laver vi hvert år fællestræninger til maraton og halvmaraton i København, og her er jeg fartholder, en opgave, der stiller ret store krav til ens urs nøjagtighed. Når man skal holde et bestemt tempo hele vejen, så er det ret væsentligt, at uret fortæller en, hvordan det går med det projekt. Der er en bestemt strækning på vores rute, som først går under en meget lille bro og så har et par hundrede meter med træer på begge sider. Her bliver uret konsekvent kontrært og viser et tempo, som er utroligt meget sløvere end det reelle. Det er irriterende, men så fandt jeg en genial funktion i GPS-indstillignerne hvor jeg kunne sætte signalet fra SMART RECORDING til RECORDING EVERY SECOND. Og så blev uret langt mere medgørligt.

En verden af muligheder


Mit ur kan som sagt helt vildt meget, og jeg er helt elendig til at udnytte de mange muligheder. Hvis jeg varsådan en multiatlet, der dyrkede et væld af sportsgrene, så havde jeg givetvis nærstuderet det og udnyttet det lidt bedre. Men jeg løber bare. Og her er der altså stadig meget guld at hente – ud over de helt basale ting som måling af distance, aktuelt tempo, gennemsnitstempo mm, så er der blandt meget andet mulighed for at lave intervalpas i garmin connect og overføre dem. Det, at man kan ’lappe’ er guld værd, når man vil holde styr på intervallerne.

Der er også masser af muligheder for at bruge uret til at navigere efter – dem har jeg aldrig brugt, hvilket dybest set er åndssvagt, da jeg har stedsans som en blind høne og kan fare vild i en rundkørsel.

Der er naturligvis rigtig mange billigere ure, der kan alt det basale, og jeg kunne givetvis sagtens ’nøjes’ med et af dem. Men det vil jeg ikke. Jeg vil i stedet forhåbentlig snart opgradere til femmeren med puls i håndleddet. Så har jeg også stadig mulighed for at lave mine egne skærmbilleder – hvem synes ikke, det er fedt at se, hvad klokken er på en baggrund af ens egne løbende fødder eller en smuk solnedgang?


Fenix passer på mig

Kan man være elitær i sin tilgang til løb uden at være eliteløber? Kan man være så passioneret, at man tager alle forholdsregler i brug for, at passe på sig selv og sin krop i jagten på at blive den bedste version af sig selv? Ja. Mød (super)motionist og Team Kaiser Sport Atlet Malene aka. Malene Meyers på Instagram.Læs med herunder og få nogle tips og inspiration til at bruge dit Garmin-ur.



Jeg drømmer om at blive den bedste version af mig selv

Det er altid med mig. Det sidder på mit venstre håndled, og har gjort det lige siden, jeg købte det for 2 år siden. Jeg føler mig nøgen uden.

Jeg dyrker sport hver eneste dag og nogen gange flere gange om dagen. Løbet er dét, der fylder i min hverdag. Langs landeveje, ad grusstier, ud af Fælleden og ind i skovene. Her følger jeg et fast program.

På mine hviledage laver jeg alternativ træning, hvor jeg er blevet rigtig glad for at cykle. Her kan jeg komme vidt omkring på Sjælland og nyde den friske luft. Derudover styrketræner jeg også for at holde mig stærk og skadesfri. Og nå jo, jeg svømmer, dyrker yoga og står lidt på fitnessmaskiner i ny og næ - jeg elsker bare at være aktiv. Det er her mit Garmin er helt genial, for det tracker al slags sport, da det er et multifunktionelt ur med pulsmåler i håndleddet

Et fast løbeprogram bliver nemmere at følge med et Garmin


Det er under løbet, det bliver mest interessant for mig. Det fortæller mig, hvor hurtigt, hvor langt og hvor hård en tur, jeg har været ude på. Nu har jeg løbet i et par år efterhånden, så jeg kender min krop ret godt. Jeg kan sagtens mærke, når det har været en hård tur eller ikke har givet mig nok. Det spændende ved uret er, at det kan fortælle mig efterfølgende, om jeg har været produktiv, og hvor belastende turen egentlig har været for mig. Det viser mig, hvor længe jeg burde restituere efter en endt træningstur (denne del lytter jeg dog mindre til). Som bonus kan jeg også se mit VO2-max niveau og estimerede tider for 5, 10, halvmarathon og marathon distancerne - her er jeg godt nok skeptisk. Om ikke andet er det meget sjove tal at få.

Når man er på et fast program, som jeg er, gør uret det hele meget lettere. For blot få måneder siden opdagede jeg, at jeg også kan lægge programmerne ind på mit ur. Ind og designe dagens træning i Garmin Connect (eller TrainingPeaks), synkronisér, start træningen og afsted.

Du er ikke i ønsket zone


Uret kan hjælpe mig med at løbe at følge mit program. Et eksempel fra den anden dag: “3 km opvarmning i 5.15-5.30” viser det mig som det første. Pludselig vibrerer det, “du er ikke i ønsket zone” - jeg løber for hurtigt og så tilpasser jeg. Og så kvitterer uret med “Du er nu i ønsket zone”. Det vibrerer igen, “5 x 5 min i 4.20-4.00” og sådan fortsætter det med at guide mig til jeg er færdig. Afslut turen, synkronisér - og min træner modtager data og er glad. Nemt.

.

Uret passer på mig


Det er fedt med programmer indlagt på uret, men det sker også, jeg bare skal løbe en rolig tur på lysten, men selv dét tracker jeg også. I bund og grund er det fuldstændig ligegyldigt, hvad uret, fortæller mig undervejs, da jeg på disse ture kun skal lytte til min krop.

Med et kig i bakspejlet ser min skadeshistorik ikke alt for god ud. Der kommer urets funktion/oversigt over det samlede kilometerantal på ugen mig til gode. Så kan jeg nemt holde øje med, jeg ikke øger min træning for voldsomt, men istedet gør det i et fornuftigt tempo, og det bliver progressivt over tid.

Der er dog et sted, hvor jeg er mindre god til at lytte til kroppen, nemlig under min søvn. Min søvn er alfa omega. Dårlig søvn = dårlig restitution. Jeg prøver så vidt mulig altid at få 8 timers søvn, men det er ikke altid, det kan lade sig gøre. Hver morgen, når jeg vågner, kigger jeg på min puls på uret. Den skal helst være så lav som mulig. Om tallene er helt præcise, ved jeg ikke, men det er egentlig ligegyldigt, da det stadig viser mig et gennemsnit over tid. Hvis min puls har været højere end normalt under min søvn, så ved jeg, at jeg har haft en hårdere dag end normalt og skal være opmærksom på dette til dagens træning. Jeg kan tilmed få endnu flere oplysninger, hvis jeg åbner Garmin Connect. Tit og ofte når min puls har været høj, har jeg heller ikke haft mange minutter i den dybe søvn eller REM søvn. Alting handler om at optimere og forblive skadesfri.

En motivationsfaktor og indpisker


Mit ur har virkelig mange funktioner, og der er sikkert mange, jeg ikke har opdaget endnu. Men det gør lige præcis dét, jeg har brug for. Det giver mig motivation hver eneste dag og hjælper mig til en bedre træning. Jeg har ambitioner om at forbedre mine tider på 5, 10 og halvmarathon distancerne for hver år. Jeg er ikke elite, men en ganske almindelig (super)motionist. Jeg drømmer om at blive den bedste version af mig selv. Jeg føler mig nøgen uden mit ur. Jeg bliver solbrændt uden.