blog-guide-kaiser-sport-kso
Guide: 6 råd til hvordan du
løber i sommervarmen
Guide af Jacob Theis Petersen / Læsetid: 2-3 minutter

I denne guide får du...

Tips og tricks til væskeindtag, tempo, påklædning og hvornår du skal løbe, så du opnår den bedste løbetur og performance i varmen. God læselyst. 

Guide:

Her er 6 gode råd til hvordan du løber i sommervarmen

Læsetid: 2-3 minutter

Jacob_KSO_nyhedsbrev_billede
Guide af Jacob Theis Petersen
Rådgiver & produktspecialist

I denne guide får du...

Tips og tricks til væskeindtag, tempo, påklædning og hvornår du skal løbe, så du opnår den bedste tur og performance i varmen. God læselyst. 

1. Din påklædning

Undgå sort, bomuld og hiv det løstsiddende tøj frem 

I de varme sommertemperaturer har din beklædning stor betydning. De fleste undervurderer faktisk betydningen af det tøj de har på i varmen – men ikke dig, i hvert fald ikke efter du har læst min guide igennem. Når du tager ud og løber, så sørger du selvfølgelig for at have svedtransporterende tøj på, som sidder løst - såsom t-shirts og singletter. Du undgår bomuldstøj, da du ved, det ikke er svedtransporterende og derfor absorberer din sved og gør det svært for din krop at ånde. Flere studier viser, at lyst tøj er at foretrække, fordi det delvist er køligere for kroppen, hvorimod sort tøj bliver varmere i solens stråler. 
Løber du i lang tid, bør du have kasket/løbesolbriller, et løbebælte eller en væsketaske med, så du ikke dehydrerer i solens varme og får skærmet fra sollyset i dine øjne.

2. Væske

Vand gør det ikke alene, det her skal du også huske

Apropos væske - væske er alfa-omega, når det kommer til at løbe i varmen. I sommerperioden er det endnu vigtigere at vedligeholde sin væskebalance, fordi du som udgangspunkt, ikke kan optage mere end 1,2 liter væske i kroppen pr. time. Du kommer til gengæld nemt til at svede det dobbelte på én times løbetur. Det er derfor en god idé at drikke rigeligt i timerne op til en løbetur og lige så vigtigt at have drukket nok dagen før. Hvis du løber langt er en drikkedunk/væskevest et godt værktøj. Et smart trick, du kan bruge til at holde øje med din væskebalance, er at kontrollere farven på din urin. Er du i væskebalance vil den være klar eller lysegul, hvilket betyder, at dine depoter er fyldt godt op. 
Vand er ikke nok for dig, hvis du skal holde væskeniveauet i sommervarmen, dit saltniveau skal også holdes vedlige. I følge sundhed.dk er ting som salttabeletter og elektrolytter gode at indtage for at undgå krampe på dine løbeture.

Guide 6 gode råd til at løbe i sommervarmen

3. Dit tempo i varmen 

Acceptér at du ikke kan sætte PR i varmen

Du kender det måske - det er hårdere at løbe i det samme tempo i varmen sammenlignet med i køligere temperaturer. Bare rolig, du er ikke den eneste – og der er en forklaring på det. Din puls bliver nemlig højere, jo højere temperaturen bliver - din krop skal nemlig bruge mere energi på at køle dig ned. Lyt derfor til din krop og tilpas dit tempo til dine omgivelser. Det er nok ikke på årets varmeste dage, at du skal forvente at sætte dine personlige rekorder – men cadeau hvis du gør. Der er altså ingen grund til at gå i panik og tro, at formen er nedadgående, hvis du har det hårdere i varmen, end du havde forventet. 

4. Husk solcremen 

Undervurder ikke hvor længe du er afsted i solens stråler

Det lyder måske banalt, men solcreme er lige så vigtigt at have på når du løber, som når du ligger og slikker sol på stranden. Du tilbringer hurtigt længere tid i solen, end du tror og det er vigtigt at beskytte din hud mod UV-strålerne. Du kan nøjes med en faktor 15 solcreme og det er anbefalingsværdigt, at den er vandafvisende - så undgår du, at solcremen ryger af sammen med din sved.

5. Tidspunktet du løber på

Løb tidlig morgen eller lidt senere på aftenen - undgå kl. 12-15 

Tidspunktet du vælger at løbe på er essentielt ift. temperaturen under din løbetur. På de varmeste dage kan det være en god idé for dig at undgå at løbe mellem kl. 12-15, hvor solen er på sit højeste, og hvor det oftest er varmest. Hvis du vil have det mest optimalt for præstationens skyld, bør du sigte efter at løbe om morgenen inden temperaturen stiger eller om aftenen, hvor den er faldende.

6. Bliv venner med skyggen

Tag i skoven eller søg skyggen når det kan lade sig gøre 

Skyggen er din bedste ven i de varme sommermåneder. Brug den til at søge læ fra solen, når det kan lade sig gøre – det hjælper kroppen med at afkøle hurtigere. Hvis du er en af de heldige, der bor tæt på et skovområde, er det en unik mulighed til at finde skygge og muligvis noget blødt underlag at løbe på. Du kan måske endda få rystet lidt i posen i forhold til dine normale løberuter og samtidig undgå en solskoldning.