BEHANDLING AF

AKILLESSENEBETÆNDELSE

BEHANDLING AF

SKINNEBENS-BETÆNDELSE

Blogindlæg|Læsetid: 3-5 minutter.

BEHANDLING AF

AKILLESSENEBETÆNDELSE

Blogindlæg|Læsetid: 3-5 minutter.

FYSIOTERAPEUT FREDERIK MUNK FRA KSO

HAR DU ONDT- OG SMERTER I AKILLES? SÅ LÆS MED HER

Hej, mit navn er Frederik Munk og jeg er uddannet fysioterapeut. I dette blogindlæg bliver du klogere på hvad akillessenebetændelse er for en lidelse. Vi beskriver symptomerne og årsagerne til smerten samt begrebet achilles tendinopati, som det også kendes under. Vi fortæller hvordan vi hurtigt og effektivt behandler akillessenesmerter med træningsøvelser og fodindlæg. Vi viser dig også 3 simple træningsøvelser, der styrker din akilles. Så døjer du med; strækkende, brændende og smertende fornemmelser omkring din akillessene eller smerter, krampetilstande og nedsat funktion af den nederste del af din lægmuskel, så se og læs med her.

OVERSIGT

Du kan læse blogindlægget kronologisk fra A-Z, eller springe til de afsnit du finder mest relevant.

God læselyst.

INTRO | HVAD ER AKILLESSENEBETÆNDELSE?

Før vi dykker ned i symptomerne på akillessenesbetændelse, så lad os starte med at se på, hvad akillessenesmerter eller achilles tendinopati, som det også kaldes, egentligt er. Begrebet achilles tendinopati dækker over en akut eller gradvis overbelastning af senen omkring dens tilhæfte på hælbenet. Smerterne stammer ofte fra de træk eller vrid, der forekommer under dynamisk aktivitet som løb, hop eller gang. Der opbygges en irritation eller betændelse, som er katalysator for smerterne du oplever. Det er ved betændelse at smerte og irritation opstår. Scroll videre og bliv klogere på symptomerne.

I vores behandlingsforløb lærer vi dig øvelser og laver et træningsprogram.

SYMPTOMER | HER ER 3 typiske symptomer på AKILLESENEBETÆNDELSE

Symptomerne på en akillessenebetændelse/smerter i akilles kan udtrykke sig ved flere smertetilstande. Herunder har vi listet 3 typiske symtomer. Ofte vil symtomerne dog forekomme som en blanding.

SYMPTOMER


1) Smerter ved- og omkring hælen

Smerter under og bag på hælen omkring senens hæfte eller langs akillessenen mod lægmusklen

2) Hævelse

Hævelse og varme omkring senen samt dens hæfte på hælbenet

3) Pludselig smerte

Akut indsættende eller opbyggende smerte ved fysisk aktivitet og lindring ved pause samt fuld stop.

Før vi kommer til, hvordan vi med stor succes behandler akillessenebetændelse/akillessenesmerter med ortopædiske indlæg og fysioterapeutisk træning vil vi kort gennemgå de hyppigste årsager til, hvorfor skaden opstår.

ØVELSER STYRKEr DINE LED OG MUSKULATUR - og er fast del af vores behandling.

ÅRSAG | HER ER 3 ÅRSAGER TIL AKILLESSENEBETÆNDELSE

Hvorfor opstår akillessenebetændelse? Vi har stor erfaring med behandling af akillesenen og herunder lister vi 3 hyppige årsager til hvad, der typisk forårsager smerter/betændelse i achilles.

ÅRSAGER TIL AKILLESSENEBETÆNDELSE

1) Fodtype

Ved høj svang (cavus fod), lav svang (pes planus), udsættes led og muskulatur for en, biomekanisk, uhensigtsmæssigt belastning. En proneret fodposition eller en kort akillessene kan ændre forholdet i fodens styrke og mobilitet, og skabe udfordringer for akillessenen.

2) Helingsprocesser

Sener er starten eller afslutningen på en musklen, de forbinder muskelvævet med den faste knoglestruktur. Har du aktiv hverdag med løb, arbejde eller anden træning, hvor restitutionen bliver nedprioriteret, udsættes sener og muskler for et større arbejde end de er bygget eller trænet til at kunne udstå. Heri bruger man begrebet ’overuse’ (overbelastning), der kunne komme til udtryk ved for eksempel løb 5 gange om ugen med kontinuerlige stræk af akillessenens hæfte på hælbenet, uden restitution. Dermed kan sener og muskler ikke nå at opbygge sig selv efter det arbejde vi udsætter strukturen for.

3) Fodtøj

Vi bruger mange timer i vores hverdagssko, uden vi tænker over belastningen de udsætter vores fødder og sener for. Flade sko uden støtte eller styrring af bagfoden og akillessenen, som fx adidas Originals Stan Smith, Converse All Star, Vans Authentic, Puma Suede , Nike Free etc. kan være en medvirkende årsag til at udvikle akillessenesmerter. Løber man derudover i en løbesko, som ikke er biomekanisk tilpasset eller hensigtsmæssig i forhold til din pasform, kan det udfordre styringen og funktionen af akillessenen.

I næste afsnit kommer vi med et par gode råd om hvad du gør, hvis du mistænker at have akillessenebetændelse. Sidder du med mistanken herom, så tøv ikke med at udnytte vores skadeformular. Den tager 1-2 minutter at udfylde og er ganske udforpligtende. Efter du har udfyldt den kontakter vores sunhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om hvordan og hvorledes vi kan hjælpe dig af med smerterne i akillessenen. Udfyld formularen her.

Jeg tror jeg har akillessenebetændelse | Hvad GØR JEG?

Det naturlige valg ved smerte eller biomekaniske forandringer i sin hverdag, vil være lægen, men i dette tilfælde vil jeg anbefale at finde fysioterapeutisk klinik, der eventuelt er specialiseret i sportsgrenen eller aktivitet hvor du har opbygget din skade. Læger er dygtige til at finde gule/røde flag samt medicinering, men løsningen til achilles tendinopatier er ofte et dynamisk ortopædisk indlæg, styrketræning af muskulaturen samt analyse af fodtøj, som sker hos en fodklinik eller hos en fysioterapeut.

BEHANDLING | SÅDAN BEHANDLER VI AKILLESSENEBETÆNDELSE

Først og fremmest drejer det sig om, at finde frem til skadesårsagen. Hvorfor er den opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

SÅDAN BEHANDLER VI MOD SKINNESBENSBETÆNDELSE

1) Med fysioterapi

2) Med træningsøvelser

3) Med ortopædiske indlæg

4) Med funktionelt fodtøj

Vil du gerne i behandling, så udfyld vores skadeformular. Det er helt uforpligtende og tager kun 1-2 minutter.

Udfyld skadeformular her

Læs mere om fysioterapi

Læs mere om ortopædiske indlæg

I behandlingen af achilles tendinopatier gælder det først og fremmest om at mindske trækket og mindske eventuelle dynamiske vrid i akillessenen samt stabilisere bagfoden. Det kan gøres med et dynamisk, korrigerende og stødabsorberende fodindlæg, der understøtter bagfoden og centrerer hælbenet. Indlægget skal udformes skålformet omkring hælpuden, så den forbliver under hælen. Kombineret med fodtøj med stiv, fast hælkappe, god støddæmpning, justeret drophøjde samt excentrisk styrketræning er behandlingsresultatet normalt overbevisende.

ØVELSER | HER ER 3 effektive træningsøvelser mod SMERTER I AKILLES

Se med på vores INSTAGRAM-opslag herunder, når vores fysioterapeut Nickolaj Kaae viser dig 3 effektive træningsøvelser mod akillessmerter. Du kan også se øvelserne selv om du ikke har en INSTAGRAM-konto. Tryk blot på billedet, eller brug billedets slider-funktion og se videoerne direkte her på siden.

Tekst fra INSTAGRAM-opslag:

Akillessenen - din indbyggede fjeder! Men for mange også årsagen til lange, smertefulde pauser fra løb. Hvis du vil reducere risikoen for skader, er det vigtigt at få trænet akillessenen og gjort den til en stærk og spændstig fjeder.Udover at minimere skadesrisikoen, så hjælper en stærk akillessene også til en god løbeøkonomi. En ægte win-win. Du opbygger styrke ved at belaste akillessenen med tung vægt - stivhed opnår du ved at udføre hoppe og reaktionsøvelser. Se hvor mange sæt og gentagelser vi anbefaler for hver øvelse herunder.

TRÆNINGSØVELSER DER STYRKER ACHILLES

Video 1: Tung Heelraise
Udførelse: 3 sæt á 12 gentagelser


Video 2: Heelbouncing
Udførsel: 4 sæt á 8 gentagelser


Video 3: Counter Movement Jump
Udførsel: 4 sæt á 8 gentagelser

UDFYLD SKADEFORMULAR

Udfyld vores skadeformular og lad vores sundhedsfaglige team kontakte dig med med rådgivning om hvilke behandlingsmuligheder vi kan tilbyde dig. Det er naturligvis helt uforpligtende. Det tager ca. 1-2 minutter at udfylde skadeformularen og vi kontakter dig herefter snarest pr. telefon.

ANDRE LÆSTE OGSÅ

Måske et af nedstående blogindlæg er spændende for dig eller en du kender?