BEHANDLING AF AKILLESSENEBETÆNDELSE MED FYSIOTERAPI & INDLÆG

BEHANDLING AF AKILLESSENEBETÆNDELSE MED FYSIOTERAPI & INDLÆG

BLOGINDLÆG AF FREDERIK MUNK, FYSIOTERAPEUT

Blogindlæg, artikel, nedsunken forfod, forfodsfald, ondt i forfoden under fodballen
Frederik Munk
Fysioterapeut, Kaiser Sport & Ortopædi

Få en god start på dit effektive behandlingsforløb. Udfyld blot vores skadeformular herunder, så kontakter vores sundhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig tilbage til din aktive og smertefrie hverdag.

 

HAR DU ONDT ELLER SMERTER VED AKILLES? LÆS MED HER

Hej, mit navn er Frederik. Jeg er uddannet fysioterapeut og en del af det sundhedsfaglige team i KSO. I dette blogindlæg bliver du introduceret til akillessenebetændelse.

〉Læs også: Sådan behandler vi hælspore

 

Jeg beskriver symptomerne og årsagerne til betændelsestilstanden. Jeg fortæller, hvordan vi effektivt behandler akillessenebetændelse med træningsøvelser og ortopædiske indlæg. Min kollega, Nickolaj Kaae, trækker dig med i træningssalen og præsenterer dig for 3 simple forebyggende træningsøvelser, som vi anvender i vores behandling af overbelastningen.
Så døjer du med; jagende, stikkende, brændende eller smertende fornemmelser langs akillessenen eller ved hæfte på hælbenet så se og læs med i dette blogindlæg.

Læs blogindlægget fra A-Z eller spring til de afsnit du finder intressant: 

INTRO | HVAD ER AKILLESSENEBETÆNDELSE?

Før vi kigger på symptomerne på akillessenebetændelse, så lad os zoome ind på hvad det egenligt betyder. 

  

〉Læs også blogindlægget: Indlæg til løbeskoen

 

I KSO bruger vi akillessenebetændelse som et paraply begreb. Der findes nemlig enormt mange forskellige afgreninger af akillessenebetændelse som fx. Achilles tendinopati, der dækker over en akut eller gradvis overbelastning af senen omkring dens tilhæfte på hælbenet. Smerterne stammer ofte fra de træk eller vrid, der forekommer under dynamisk aktivitet som løb, hop eller gang. Der opbygges en irritation eller betændelse, som er katalysator for de smerter du oplever. Betændelsen og smerterne vil gradvist tage til og forværres. 

 

〉Læs også: Sådan arbejder vi med platfod og hulfod

 

Akillessenenbetændelse vil i de fleste tilfælde være en tiltagende overbelastning og irritation, som på et tidspunkt peaker og sætter din aktivitet og hverdag direkte på pause. Det typiske smertebillede beskrives som jagende, brændende, stikkende og ved begyndelse samt endt aktivitet – nogle vil også opleve smerten gennem hele aktiviteten. Scroll videre og bliv klogere på symptomerne.

LÆS VIDERE UNDER BILLEDET

svangsenebetændelse

Driller akillessenen dig og er bliver smerterne værre? Udfyld blot vores skadeformular herunder, så kontakter vores sundhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig tilbage til din aktive og smertefrie hverdag. 

SYMPTOMER | HER ER 3 SYMPTOMER PÅ AKILLESSENEBETÆNDELSE

Nedestående symptomer kan være voldsomme eller milde symptomer, som opstår enkelt eller som en blanding af forskellige udslag.

 

SYMPTOMER

 

1 | Smerter under, på siden og bag på hælen omkring senens hæfte - eller langs akillessenen distalt og kranielt mod lægmusklen.



2 | Hævelse og varme omkring senen samt dens hæfte på hælbenet.



3 | Akut indsættende eller opbyggende smerter ved fysisk aktivitet og lindring ved pause samt fuld stop. 

 

Før vi kommer til, hvordan vi med stor succes behandler og aflaster akillessenebetændelse med ortopædiske indlæg samt fysioterapeutisk træning vil jeg kort gennemgå de hyppigste årsager til hvorfor betændelsestilstanden opstår.

 

LÆS VIDERE UNDER BILLEDERNE

Behandling af ondt i forfoden, forfodsfald, nedsunken forfod

ÅRSAG | HER ER 3 ÅRSAGER TIL AKILLESSENEBETÆNDELSE

Årsagerne til betændelsen kan være mange. Med afsæt i over 20 års skadesbehandling opridser vi her nogle af de mest hyppige årsage som vi oplever på klinikken.
 

ÅRSAGER

1| Fodtype: Ved høj svang (cavus fod), lav svang (pes planus), udsættes led og muskulatur for en, biomekanisk, uhensigtsmæssigt belastning. En markant proneret fodposition eller en forkortet akillessene kan ændre forholdet i fodens styrke og mobilitet, og dermed skabe udfordringer for akillessenen

2 | Restitution / Vævstolerance: Vores sener er starten eller afslutningen på en musklen, de forbinder muskelvævet med knoglestrukturen. Har du aktiv hverdag med løb, arbejde eller anden træning, hvor restitutionen bliver nedprioriteret, udsættes sener og muskler for et større arbejde end de er bygget eller trænet til at kunne udstå. Heri bruger man begrebet ’overuse’ (overbelastning), der kunne komme til udtryk ved for eksempel løb 5 gange om ugen med kontinuerlige stræk af akillessenens hæfte på hælbenet, uden restitution. Dermed kan sener og muskler ikke nå at opbygge sig selv efter det arbejde vi udsætter strukturen for

3 | Hverdagssko: Sygeplejersker, butiksekspedienter, tømrer, undervisere og lagerarbejdere er ofte eksponeret for akillessenebetændelse på grund af de mange timer, hvor man bevæger sig rundt på arbejdspladsen - Isærdeleshed arbejdsbetingelserne kombineret med sikkerhedssko, træsko eller fodtøj uden nævneværdig stabilitet og 1:1 pasform.

LÆS VIDERE UNDER BILLEDERNE

Forfodsfald, nedsunken forfod, ondt i forfoden under trædepuden, behandling

Kom hurtig i gang med et effektivt behandlingsforløb. Udfyld blot vores skadeformular herunder, så kontakter vores sundhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig tilbage til din aktive og smertefrie hverdag.

 

JEG TROR JEG HAR AKILLESSENEBETÆNDELSE | HVAD GØR JEG?

Oplever du smerter fra akillessenen er det naturlige valg at gå til egen læge og få undersøgt udfordringen. Ved tilfælde af betændelse eller overbelastning vil lægen ofte anbefale dig, at søge en fysioterapeut eller en klinik med speciale i ortopædiske indlæg. Oplever du symptomerne, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en klinik - gerne med speciale i den aktivitet, hvori du har fået skaden eller oplever den værst.

 

〉Få hjælp nu: Udfyld vores skadeformular her

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi en lang tradition for, at behandle akillessenebetændelse med vores individuelt designet ortopædiske indlæg til sko med opfølgende råd og vejledning til gode træningsøvelser, der forebygger den negative belastning. Før vi viser dig 3simple videoøvelser til at styrke lægmuskulaturen samt akillessenen, så vil jeg kort beskrive hvordan vi behandler betændelsen.

BEHANDLING | SÅDAN BEHANDLER VI AKILLESSENEBETÆNDELSE

Det drejer sig først og fremmest om, at finde frem til skadesårsagen. Hvorfor er din skade opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

 

 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at behandlingen af akillessenebetændelse først og fremmest handler om træning. Igangsæt et forløb med dynamisk, excentrisk og plyometrisk træning, der er relateret til den situation du har erhvervet skaden i. Derudover kan det være en fordel at mindske trækket og de eventuelle dynamiske vrid i senen samt stabilisere hæftet på bagfoden (læs. og dens styrring). Det kan gøres med et dynamisk fodindlæg, der understøtter bagfoden, elaverer og centrerer hælbenet for at begrænse samt forebygge det øget stress på senen. 

Kombineret med fodtøj, som har en individuelt tilpasset pasform og målrettede udspændings øvelser er behandlingsresultatet normalt overbevisende.

 

〉Læs også: Sådan behandler vi knæsmerter

 

Grunden til vi ofte bruger indlæg som en del af behandlingsforløbet er, at vi kan fremskynde processen ved aktivt at aflaste akillessenen. Vi bruger vores fødder hver dag og muskulaturen får sjældent en pause. En overbelastet vævstolerance, har brug for hvile og ro.

 

〉Læs også: Sådan behandler vi nedsunken forfod

 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at ved brug af ortopædiske indlæg kan vi, hurtigt og effektivt, aflaste foden og genskabe noget af den dynamik foden har tabt. Det skal dog understreges at der ikke findes nogen mirakelkur. Indlæg gør det ikke alene. Et indlæg skal altid bakkes op af træningsøvelser og funktionelt fodtøj eller 1:1 løbesko.


Når du bliver behandlet for akillessenebetændelse hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens anatomi, biomekanik og genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg. Vi producerer dine indlæg på vores eget kliniske værksted og har løbende mulighed for at justere dine indlæg.

LÆS VIDERE UNDER BILLEDET

Knæsmerter, speciallavet ortopædiske indlæg

ØVELSER | HER ER 4 EFFEKTIVE TRÆNINGSØVELSER MOD AKILLESSENEBETÆNDELSE

Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. Nickolaj Kaae viser dig 3 effektive øvelser mod akillessenebetændelse, der giver dig de bedste forudsætninger, og som du nemt kan lave derhjemme. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og opfølgende.

 

SE FORKLARING AF ØVELSER HER