BEHANDLING AF KNÆSMERTER MED FYSIOTERAPI OG INDLÆG

BEHANDLING AF KNÆSMERTER MED FYSIOTERAPI OG INDLÆG

BLOGINDLÆG AF FREDERIK MUNK, FYSIOTERAPEUT

Frederik-opdateret
Frederik Munk
Fysioterapeut, Kaiser Sport & Ortopædi

Kom hurtig i gang med et effektivt behandlingsforløb. Udfyld blot vores skadeformular herunder, så kontakter vores sundhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig tilbage til din aktive og smertefrie hverdag.

 

HAR DU SMERTER I OG OMKRING KNÆET? LÆS MED HER

Hej, mit navn er Frederik. Jeg er uddannet fysioterapeut og en del af det sundhedsfaglige team i Kaiser Sport & Ortopædi (KSO). I dette blogindlæg vil jeg gøre dig klogere på knæsmerter og de behandlingsmuligheder, vi praktiserer med fysioterapeutisk træning og/eller specialdesignet ortopædiske indlæg.

 

〉Læs også: Sådan behandler vi nedsunken forfod

 

Jeg beskriver symptomerne på knæskader og giver dig 6 årsager  til hvorfor du render rundt med knæsmerter. Jeg fortæller også hvordan vi behandler og aflaster en knæet med indlæg samt træningsøvelser. Min kollega, Nickolaj Kaae, viser dig 4 effektive træningsøvelser vi anvender proaktivt- og i vores skadesbehandling af knæsmerter.

Læs blogindlægget fra A-Z eller spring til de afsnit du finder intressant: 

INTRO | KNÆSMERTER

Før jeg hiver den dybe fysioterapeutiske værktøjskasse frem og fortæller om knæsmerter vil jeg påpege, at ikke to menneske er ens. Derfor opstår og opleves knæsmerter også individuelt.

 

〉Læs også: Sådan behandler vi hælspore

 

Ikke alle knæskader følger de gængse symptomer og alle skal ikke have den samme behandling - jeg vil altid anbefale dig, før du trykker ind på Google og pludseligt fejler det hele, at du udfylder vores skadeformular og bliver kontaktet af vores sundhedsfaglige team i KSO til en uforpligtende samtale og rådgivning. Det er vigtigt at man fokusere på det individuelle behov og sin individuelle anatomi.


KROPPENS EFFEKTIVE STØDABSORBERINGSSYTEM |KNÆET

Knæleddet er en verdensklasse stødabsorbator, der kan håndtere de store kræfter fra hop og kontinuerlige belastninger fra løb. Knæleddet er en unik og undervurderet konstruktion, der gør det muligt at løbe en tur i skoven, cykle rundt i frisk danske asfalt eller stå stille i et par timer til en konference. På mange måder er knæet en af vores hverdgashelte. 

 

〉Læs også: Indlæg til hverdagssko og gåsko

 

Omkring hele knæleddet hæfter store muskelgrupper og mange stabiliserende ligamenter (red. ledbånd), som konstant skal producere stabilitet og bevægelse. Omkring senetilhæftningerne gemmer sig slimsække, der sammen med den folkekendte menisk skal sørger for et organisk flow når vi bevæger os. 
Dét er mange elementer, der skal spille sammen 14 timer i døgnet, når du løber, cykler, spiller squash eller bare er på arbejde. Af samme årsag er de fleste knæsmerter også skabt af overbelastninger. 

 

〉Læs også: Sådan behandler vi akillessenebetændelse

 

Overbelastningerne er et irritationselement for mange - størstedelen kan holde en pause, regulere deres restitution eller skrue lidt ned for belastningen i deres aktivitet. For andre skal der mere til. Vi kan også hjælpe dig med grundig rådgivning i formålsrettet fodtøj med de bedste individuelle forudsætninger, specifik behov-fokuseret styrketræning eller et dynamisk indlæg, der kan fordele vægtbærringen og skabe ideelle forhold for din bevægelse.

Scroll videre og bliv klogere på symptomer samt årsager, der omhandler udviklingen af knæsmerter.

LÆS VIDERE UNDER BILLEDERNE

Knæsmereter - behandling - fod-indlæg - sko - fysioterapi

SYMPTOMER | HER ER 3 SYMPTOMER PÅ KNÆSMERTER

Nedestående symptomer opstår typisk omkring og I knæet, men kan også forekomme på bagsiden, under knæskallen etc. - det kan være voldsomme eller milde symptomer, som opstår enkelt eller som en blanding af forskellige udslag.
 

SYMPTOMER

 

1 | Stikkende, jagende og brændende smerter på inder- og ydersiden af knæet, der kan strække sig op mod hoften og lysken under bevægelse.

2 | Morgen-smerter, murrende ubehag ved igangsættelse af aktivitet samt lokal uro om aftnen ved hvile.

3 | Usikkerhed ved vægtbærring, roation eller ved aktivitet på ujævne overflader samt abnorm varme og hævelse fra knæleddet.

 
Før vi kommer til hvordan vi på hvordan vi med stor succes aflaster og behandler diverse knæ relaterede smerter med ortopædiske indlæg samt fysioterapeutisk træning vil jeg kort gennemgå hvad de hyppigste årsager til knæsmerte som vi ser på klinikken er. Læs med herunder.
 

LÆS VIDERE UNDER BILLEDERNE

KSOlobetest - praktisk test af løbesko

Kom hurtig i gang med et effektivt behandlingsforløb. Udfyld blot vores skadeformular herunder, så kontakter vores sundhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om hvordan vi bedst kan hjælpe dig tilbage til din aktive og smertefrie hverdag.

 

ÅRSAG | HER ER 6 ÅRSAGER TIL KNÆSMERTER

Som tideligere nævnt er årsagen til knæsmerte enormt kompliceret og fuldkommen individuel - af samme årsag kan man ikke sætte en slidgigt boks nedover alle mennesker, men der findes nogle rammer man kan få en fælles forståelse ud fra. Med afsæt i over 20 års skadesbehandling opridser jeg herunder nogle af de hyppigste skadesrammer som vi ser på klinikken.
 

ÅRSAGER

1| Anatomisk sammensætning: Den strukturelle sammensætning i underkroppen er relevant for din biomkeanik og eventuelle knæsmerter. En vinkel på hoften, der modarbejder knæleddets funktion kan kræve et større arbejde af fodens biomekanik og ende ud i en overbelastet struktur. Det hele hænger sammen og knæsmerterne stammer sjældent isoleret fra knæleddet.   

2 | Nedsat vævstolerance: Kroppens helingsproces og tolerance er grundstenen hos alle aktive mennesker. Vævstolerancen definerer den mængde belastning som kroppen kan opretholde i en specifik periode/aktivitet. Oplever man skader, abnorm ømhed eller smerte uden egentligt at have udført et tilsvarende arbejde kan vævstolerancen være nedsat. 

3 | Stående, aktivt og krævende arbejde: Sygeplejersker, butiksekspedienter, tømrer, undervisere og lagerarbejdere er ofte eksponeret for knæsmerter på grund af de mange timer, der arbejdes på et hårdt eller instabilt underlag - Isærdeleshed arbejdsbetingelserne kombineret med fodtøj som sikkerhedssko, træsko eller andet uden nævneværdig stabilitet og støddæmpning kan udfordre belastningen omkring dine knæ.

4 | Øget træningsmængde: Vi oplever ofte, at en udmiddlebar, hurtig, øget træningsmængde hos motionister kan afkaste knæsmerter i forbindelse med overbelastning af et utrænet/udforberedt sene og muskelvæv.

5 | Uhensigtsmæssigt fodtøj: Vi bruger mange timer i vores hverdagssko, uden vi tænker over belastningen de udsætter vores fødder for. Flade sko uden støtte, som fx adidas Originals Stan Smith, Converse All Star, Vans Authentic, Puma Suede, Nike Free og i særdeleshed sikkerhedssko kan være en medvirkende årsag til at fremprovokere knæ relaterede overbelastninger, som kan udvikle sig til smerter. 

 
6 | Dynamisk sport: Rotationer, abnorme vinkler, høj belastning og markante stød fra sport kan udfordre knæets stabilitet, dynamik og i særdeleshed vævstolerancen. Knæleddet kan sagtens (red. for de fleste) holde til en håndboldkamp med vrid, slag, stød, stræk og fart - men har man ikke fokuseret på forebyggelse og stabilitet er der en større risiko for at knæet ikke kan følge med i belastningen og må give op undervejs. Akutte skader under sport kan være medfølge vedvarende bivirkninger som fx. knæsmerte.

LÆS VIDERE UNDER BILLEDERNE

Knæssmerte hvad gør jeg?

KNÆSMERTER | HVAD GØR JEG?

Oplever du smerter fra knæet eller bevæge-indskræning er det naturlige valg at gå til egen læge og få undersøgt problematikken. Ved videre undersøgelse vil lægen ofte anbefale dig, til at opsøge en fysioterapeut eller en klinik med speciale i din problematik. Oplever du symptomerne, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en klinik - gerne med speciale i den aktivitet, hvori du har fået skaden eller oplever den værst. Scroller du videre på siden oplyser jeg om hvordan KSO Klinikken vil arbejde med dine udfordringer.

 

Før min kollega, Nickolaj Kaee, viser dig 4 simple videoøvelser til at styrke knæet og omkringliggende strukturer, så vil jeg kort beskrive hvordan vi behandler og forebygger dine knæsmerter. 

BEHANDLING | SÅDAN BEHANDLER VI KNÆSMERTER

Først og fremmest drejer det sig om, at finde frem til det udsatte væv og derefter  til skadesårsagen. Hvordan er den opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

 

BEHANDLING

 

1| Med fysioterapi og træningsøvelser

2| Med ortopædiske indlæg

3| Med funktionelt fodtøj

 

Aktiv aflastning og stabilitetstræning: Grunden til vi ofte bruger det dynamiske indlæg som en del af behandlingsforløbet ved knæsmerter er at vi kan fremskynde behandlings processen ved aktivt at aflaste dele af knæets workload. Det handler om at give knæet (red. som helhed) de bedste forudsætninger. Og et dynamisk individuelt indlæg vil gøre en receptorisk og biomkekanisk forskel.

Vores behandlingsforløb af knæsmerter involverer også konkret tilpasset fysioterapeutisk stabilitetstræning. Knæet er udsat for mange aldsige samt kontinuerlige bevægelser, der generelt øger belastningen over leddet. Ved at øge styrke, kontrol og hovedsageligt stabilitet kan vi optimere vævstolerancen samt forebygge vedvarende knæsmerter. 

Udover indlæg og fysioterapi har vi også fokus på at gøre en receptorisk forskel. En af de største udfordringer ved knæskader eller knæsmerter er tillid. Tillid til at knæet ikke svigter under løbet, håndboldkampen eller bare til hverdag. Jeg understreger at du du via optimeret fodtøj eller et kompressions knæbind kan optimere den sensoriske stabilitet omkring dit knæ. Den receptoriske forskel og fasthed om knæleddet gør en forskel for tilliden. 

LÆS VIDERE UNDER BILLEDET

Knæsmerter, speciallavet ortopædiske indlæg

Kom hurtig i gang med et effektivt behandlingsforløb. Udfyld blot vores skadeformular herunder, så kontakter vores sundhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig tilbage til din aktive og smertefrie hverdag.

 

ORTOPÆDISKE INDLÆG & KNÆSMERTER

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at ved brug af ortopædiske indlæg kan vi, hurtigt og effektivt, aflaste foden, hofte samt knæet og genskabe noget af den dynamik, som der er gået tabt. Det skal dog understreges at der ikke findes nogen mirakelkur. Indlæg gør det ikke alene. Et indlæg skal altid bakkes op af træningsøvelser og funktionelt fodtøj.

 

〉Book tid til- og læs ortopædiske indlæg her

  
Når du bliver behandlet for knæsmerter hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens patologi, biomekanik og individuelle genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut, som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg eller vedligeholder dit træningsforløb. Vi producerer dine indlæg på vores eget kliniske værksted og har løbende mulighed for at justere dine indlæg.

ØVELSER | HER ER 4 EFFEKTIVE SMERTELØSNINGER OG TRÆNINGSØVELSER MOD KNÆSMERTE

Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. Nickolaj Kaae viser dig 4 effektive træningsøvelser og løsninger mod akut knæsmerte. Øvelserne bruger vi i vores fysioterapeutiske skadesbehandling af knæ relaterede skader. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og i genoptræningsforløb.