BEHANDLING AF

NEDSUNKEN FORFOD

BEHANDLING AF

SKINNEBENS-BETÆNDELSE

Blogindlæg|Læsetid: 3-5 minutter.

BEHANDLING AF

NEDSUNKEN FORFOD

Blogindlæg|Læsetid: 3-5 minutter.

FYSIOTERAPEUT MED SPECIALE I ORTOPÆDISKE INDLÆG, MADS HØYER.

HAR DU SMERTER I FORFODEN? LÆS MED HER

Hej, mit navn er Mads og jeg er uddannet fysioterapeut. I dette blogindlæg bliver du klogere på hvad en nedsunken forfod er for en størrelse. Vi beskriver  symptomerne og  årsagerne til nedsunken forfod. Vi fortæller hvordan vibehandler nedsunken forfod med træningsøvelser og ortopædiske indlæg. Vi præsenterer dig også for tre  simple træningsøvelser, der styrker din forfod. Så døjer du med; stikkende og brændende fornemmelser i fodballen og tæer, sovende eller følelsesløse tæer, så se og læs med her.

OVERSIGT

Du kan læse vores blogindlæg om nedsunken forfod kronologisk fra A-Z, eller springe til de afsnit du finder mest relevant.

God læselyst.

INTRO | HVAD ER EN NEDSUNKEN FORFOD?

Før vi kigger på symptomerne på nedsunken forfod, så lad os zoome ind på hvad nedsunken forfod eller forfodsfald og pes planus transversus, som det også kaldes, egenligt er. Forfoden spiller en vigtig rolle for, at vi har et smertefrit og behagelig fodafsæt og naturlig stødabsorbering. Her er forfodsbuen fjederligende funktion afgørende. Forfodsbuen går på tværs af foden og strækker sig fra storetåens grundled til lilletåens grundled, hvorunder størstedelen af vægten på forfoden også forefindes. De øvrige tæers grundled står let løftet fra underlaget i en mindre bue/hvælving og fungerer derved som en fjeder. Ved en nedsunken forfod er denne hvælving sunket og står så lavt, at forfodsbuen ikke har den samme fjederagtige funktion.

Det er især under dit fodafsæt at smerter er størst eller ved langvarig stående stilling. Kort sagt, har du ikke nok "fjederfunktion" i forfoden kan du opleve en masse gerner og smerter, når du står, går og løber. Det resulterer ofte i de smertesymptomer, som vi beskriver i afsnittet herunder.

HØR MADS HØYER FORKLARE OM ORTOPÆDISKE INDLÆG OG NEDSUNKEN FORFOD

SYMPTOMER | HER ER 3 symptomer på NEDSUNKEN FORFOD

Nedestående symptomerne opstår typisk under de tre mellemste tæer - altså tånummer 2-4. Det kan være symptomer fra en eller flere af de mellemste tæerne. Der kan opstå en trykken i tæerne og i værste fald give en udposning på nerverne imellemtæernes lange rørknogler i mellemfoden. Det kalde for Mortons Neurom og kan være yderst smertefuld.

SYMPTOMER


1) Brændende og stikkende smerte

Du oplever stikkende og brændende fornemmelse under forfodens fodballe eller i tæerne.

2) Snurren og sovende fødder

Du føler at dine tæer snurre eller har meget let tendens til at sove

3) Følelsen af at strømpen folder

Mange af vores klienter beskriver også nedsunken forfod, som om ens strømpe folder eller, der ligge en lille sten under forfoden uden at der reelt gør det.

I nogle svære tilfælde skal der en operation til. Det lyder ikke rart. Og det er det heller ikke. Heldigvis er nedsunken forfod - som oftes - relativt nemt at få en hurtig og effektiv behandling. Før vi kommer til hvordan vi med stor succes behandler nedsunken forfod med ortopædiske indlæg og fysioterapeutisk træning vil vi kort gennemgå de hyppigste årsager til hvorfor nedsunken forfod opstår.

ØVELSER STYRKEr DINE LED OG MUSKULATUR - og er fast del af vores behandling.

ÅRSAG | HER ER 3 ÅRSAGER TIL NEDSUNKEN FORFOD

Årsagerne til nedsunken forfod kan være mange. Med afsæt i over 20 års skadesbehandling opridser vi her nogle af de mest hyppige årsager.

ÅRSAGER

1) Alder og genetik

Nedsunken forfod er i mange tilfælde aldersbetinget. Mange års aktivitet sætter et naturligt præg på fødderne. Overvægt er også en kilde til problematik. Fodtypen kan også fremprovokere forfodsfald. I tilfælde ved hulfod (høj svang) og platfod (lav svang) øges belastningen på forfodsbuen i en sådan grad at det kan udløse nedsunken forfod. Det er generisk betonet og kan bl.a. afhjælpes med ortopædiske indlæg. Arvelige fodlidelser såsom slidgigt i storetåens grundled kan også udløse forfodsfald. Kort fortalt; der kan være mange årsagen til nedsunken forfod og det kan ikke bare lige selvdiagnosticeres.

2) Brug af uhensigtmæssigt fodtøj

I forhold til sport, hobby og daglig aktivitet ser vi ofte nedsunken forfod hos personer, der igennem en længereværdende periode har gjort brug af uhensigtsmæssig fodtøj. Fx. for smalle eller for korte sko. I det mere livsstilspræget univers ser vi ofte kvinder, der har gået meget i højhælede sko, og både mænd og kvinder, der har gået meget i løstsiddende badesandaler (flipflops), falde sneakers eller træsko uden hælkappe. Kigger vi lidt på det unge segment er flade skotyper, som Vans og Converse ofte den helt store synder i forhold til føddernes vé og vel. Og nå, ja de mange "voksne," der også har en forkærlig for de mange smarte sneakers, der desværre ofte er designet uden støtte, absorbering og struktur.

3) Graviditet

Vi oplever mange kvinder i forbindelse med deres graviditet udvikler nedsunken forfod. Dette skyldes at der under graviditet frigøres et hormon, som blødgør knoglerne og kan udlede nedsunken forfod.

I afsnittet herunder kommer vi med et par gode råd om hvad du gør, hvis du mistænker at have nedsunken forfod / forfodsfald. Og - sidder du med mistanken herom, så tøv ikke med at udnytte vores skadeformular. Den tager 1-2 minutter at udfylde og er ganske udforpligtende. Efter du har udfyldt den kontakter vores sunhedsfaglige team dig til en åbensindet snak om hvordan og hvorledes vi kan hjælpe dig af med smerterne i forfoden. Udfyld formularen her.

Jeg tror jeg har NEDSUNKEN FORFOD | Hvad GØR JEG?

Oplever du smerter i fødderne er det naturlige valg at gå til egen læge og få undersøgt foden. Ved tilfælde af nedsunken forfod / forfodsfald vil lægen ofte anbefale dig, at gå til en fysioterapeut eller en klinik for ortopædiske indlæg. Oplever du symptomerne på nedsunken forfod, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en fodklinik.

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi en lang tradition for, at behandle nedsunken forfod med vores individuelt designet ortopædiske indlæg til sko med opfølgende råd og vejledning til gode træningsøvelser, der styrker forfoden. Danmarks uafhængige lægetjeneste NetDoktor.dk anbefaler netop ortopædiske indlæg og styrketræning af foden, som den optimale behandling. Før vi viser dig 3 simple videoøvelser til at styrke fødderne, så vil vi kort beskrive hvordan vi behandler nedsunken forfod.

BEHANDLING | SÅDAN BEHANDLER VI NEDSUNKEN FORFOD

Først og fremmest drejer det sig om, at finde frem til skadesårsagen. Hvorfor er den opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

SÅDAN BEHANDLER VI MOD NEDSUNKEN FORFOD

1) Med fysioterapi og træningsøvelser

2) Med ortopædiske indlæg

3) Med funktionelt fodtøj

Vil du gerne i behandling, så udfyld vores skadeformular. Det er helt uforpligtende og tager kun 1-2 minutter.

Udfyld skadeformular her

Læs mere om fysioterapi

Læs mere om ortopædiske indlæg

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at ved brug af ortopædiske indlæg kan vi, hurtigt og effektivt, aflaste foden og genskabe noget af den dynamik foden har tabt. Det skal dog understreges at der ikke findes nogen mirakelkur. Indlæg gør det ikke alene. Et indlæg skal altid bakkes op af træningsøvelser og funktionelt fodtøj.

Behandling af nedsunken forfod handler langt hen ad vejen om at aflaste forfoden. Med specialfremstillede indlæg, designet efter individuelle måltagninger, kan vi aktivt hjælpe foden med at blive aflastet. På den måde kan vi hurtigt reducere noget af den smerte og irritation der er ved forfodsfald. Men indlæg står ikke alene. Det er et effektiv behandlingsredskab i hele behandlingsforløbet, der også vil inkluderer træningsøvelser og input til funkintelt fodtøj, der understøtter indlæggets funktion og dine biomekaniske behov og præferencer.

Når du bliver behandlet for nedsunken forfod hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens lidelser, biomekanik og genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg. Vi producerer dine indlæg på vores eget kliniske værksted og har løbende mulighed for at justere dine indlæg.

ØVELSER | HER ER 3 effektive træningsøvelser DER STYRKER DIN FORFOD

Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. Nickolaj Kaae viser dig 3 øvelser, der styrker din fødder, og som du nemt kan lave derhjemme. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og opfølgende.

TRYK HER FOR ØVELSER

Udførsel af øvelser:

De 3 øvelser i ovenståede videoklip kan du nemt lave hjemmefra eller på kontoreret. Øvelserne kræver dog en massagebold på størrelse med en golfbold. Tjek eventuelt denne bold ud: Gymstick Active Mini Massage-ball.

TRÆNINGSØVELSER DER STYRKER FORFORDEN



Øvelse 1: Grip n Lift

Grib om bolden med tæerne, løft bolden op til knæhøjde, hold den der i 2 sek. og sænk derefter bolden ned igen.


Øvelse 2: Stop n Go

Placér bolden i midten af svangen, masser fodens muskulatur indtil du finder et øm punkt. Tryk derefter lidt hårdere på punktet og krøl tæerne, så det strammer endnu mere under foden. Hold spændingen i 3 sek. og slip derefter spænding. Gentag dette 3 gange for hvert ømt punkt du finder.


Øvelse 3: Toe Spred Out

Løft tæerne op, spred først storetåen ud til siden og pres den ned i gulvet. Spred derefter lilletåen ud til siden og pres den ned i gulvet, så du kan mærke, at hele foden er spændt. Hold spænding i 10 sek. og gentag 10 gange. Denne øvelse er uden bold.

UDFYLD SKADEFORMULAR

Udfyld vores skadeformular og lad vores sundhedsfaglige team kontakte dig med  rådgivning om hvilke behandlingsmuligheder vi kan tilbyde dig. Det er naturligvis helt uforpligtende. Det tager ca. 1-2 minutter at udfylde skadeformularen og vi kontakter dig herefter snarest pr. telefon.