Har du ondt i skinnebenet? Så læs med her.

Behandling af skinnebens-betændelse.

Blogindlæg af : Frederik Munk, fysioterapeut

I dette blogindlæg gør jeg dig klogere på skinnebensbetændelse. Jeg beskriver symptomerne og årsagerne til betændelsestilstanden. Jeg fortæller, hvordan vi effektivt behandler skinnebens-betændelse med træningsøvelser og ortopædiske indlæg. Min kollega, Nickolaj, trækker dig med i "træningssalen" og præsenterer dig for 3 simple træningsøvelser, som vi anvender i vores behandling af skinnebensbetændelse. God læselyst.

Næste afsnit : Hvad er skinnebensbetændelse

Hvad er skinnebens-betændelse?

Før vi kigger på symptomerne på skinnebensbetændelse, så lad os zoome ind på hvad det egenligt betyder at have skinnebensbetændelse. 
Begrebet skinnebensbetændelse dækker over en overbelastning langs skinnebenet - også kaldet den logitudinelle akse på tibia. Mellem knoglefladen og senetilhæftningen findes der et element, som hedder periost.

 

Læs også: Sådan behandler vi knæsmerter

 

Periosten skal koble sener og knoglevæv sammen. Periosten kan være udsat og sårbar grundet de mange vrid, træk og belastninger den bliver udsat for igennem sport og aktivitet. Det er i disse belastninger, der er en risiko for at udvikle skinnebensbetændelse, eller det man kalder en periostisit (Betændelse i periosten). Det er knoglefladen på den ene skinnebensknogle (Tibia) ud af to, der er udsat samt skinnebensmuskularturen. (Herunder; Soleus, Tibialis Anterior og Posterior)

 

Læs også: Sådan behandler vi akillesenebetændelse

 

Skinnebensbetændelsen vil i de fleste tilfælde være en tiltagende overbelastning og irritation, som på et tidspunkt peaker og sætter din aktivitet og hverdag direkte på pause. Det typiske smertebillede beskrives ved jagende, brændende, stikkende smerte ved begyndelse samt endt aktivitet – nogle vil også opleve smerten gennem hele aktiviteten.

Scroll videre og bliv klogere på symptomerne og de mulige årsager, som ofte resulterer i skinnebensbetændelse.

Næste afsnit : Symptomer på skinnebensbetændelse

ondt i skinnebenet - skinnebenet brænder på forsiden

Du finder vores klinikker i Brønshøj, Holbæk, Horsens, Lyngby, Slagelse og Viborg.

Her er 3 symptomer skinnebens-betændelse

Nedestående symptomer opstår typisk i forbindelse med aktiviteter såsom: Løb, gang, fodbold, håndbold, badminton og (padel)tennis etc. Smerterne opstår ofte ved starten af aktiviteten og efter aktivitet.

Symptomer:

  • Brændende, stikkende, jagende, strækkende smerter ved den nederste 1/3 af skinnebenets midterste del ved vægtbæring, gang og generel sportslig aktivitet – ofte lindring ved pause.
  • Du oplever smerter op igennem underbenet ved hop og landing.
  • Du oplever hævelse langs smerteområdet. Smerten lindres ved kuldepåførelse, kompression eller massage.
Før vi kommer til, hvordan vi med stor succes behandler og aflaster skinnebensbetændelse med ortopædiske indlæg samt fysioterapeutisk træning vil jeg kort gennemgå de hyppigste årsager til hvorfor skinnebensbetændelsen opstår.

Næste afsnit : Årsager til skinnebensbetændelse

Hvorfor brænder det i mit skinneben? Her er 6 årsager til hvorfor skinnebens-betændelse opstår.

Årsagerne til betændelsen kan være mange. Med afsæt i over 20 års skadesbehandling opridser vi her nogle af de mest hyppige årsager, som vi oplever på klinikken.

Årsager:


  • Fodtype: Ved høj svang (cavus fod) og lav svang (pes planues) udsættes led og muskulatur for en biomekanisk uhensigtsmæssig belastning samt bevægelse. Belastningen kan udsætte periosten for et øget stress og træk - det sætter nogle markante krav til kroppen, som den ikke altid kan leve op til.
  • Pronation: Først og fremmest er pronation en god ting. Det er kroppens naturlige evne til at stødabsorbere og bevæge foden indover den mediale akse mod afvikling, men hvis der er en tendens til abnorm pronationsbevægelse (for lidt og for meget) eller en øget pronationshastighed kan der opstå risiko for udvikling af skinnebensbetændelse - da muskulaturen og periosten skal på overarbejde for at bremse den eventuelle bevægelse/hastighed.
  • Stående arbejde på hårdt underlag: Sygeplejersker, butiksekspedienter, tømrer, undervisere og lagerarbejdere er ofte eksponeret for skinnebensbetændelse på grund af de mange timer, hvor man bevæger sig rundt på arbejdspladsen - Isærdeleshed arbejdsbetingelserne kombineret med sikkerhedssko, træsko eller fodtøj uden nævneværdig stabilitet og 1:1 pasform.
  • Øget træningsmængde: Vi oplever ofte, at en udmiddlebar, hurtig, øget træningsmængde hos motionister afkaster en skinnebensbetændelse i forbindelse med overbelastning af et utrænet/udforberedt sene og muskelvæv.
  • Køn: At være kvinde er ikke en fordel ift. udvikling af skinnebensbetændelse. Forskning viser at unge kvinder i alderen 16-35 er markant mere udsat end oppositionen.
  • Overvægt: Vægt er et element, der udsætter vores fødder, muskler og led for stress og overbelastning. Overvægt øger belastningen på skinnebenets muskulatur (og andre elementer – skader forekommer sjældent singulært og er multifaktuelle) og kan være med til at udløse en betændelse. Kombinationen af overvægt og uhensigtsmæssigt fodtøj kan fremskynde skadesudviklingen.

Næste afsnit : Jeg har ondt i skinnebenet - hvad gør jeg?

Vidste du?

Vi har specialiseret os i rådgivning af løbesko, funktionelle hverdagssko og vandresko. Vores KSOhuse er en sammensmeltning af et butiksmiljø og et topprofessionelt klinikunivers med behandlingstilbud som fysioterapi, ortopædiske indlæg og osteopati.

Ondt i skinnebenet; Jeg tror jeg har en skinnebens-betændelse. Hvad gør jeg?

Oplever du smerter fra skinnebenene er det naturlige valg at gå til egen læge og få undersøgt udfordringen.

Ved tilfælde af MTSS vil lægen ofte anbefale dig, at søge en fysioterapeut eller en klinik med speciale i ortopædiske indlæg. Oplever du symptomerne, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en klinik - gerne med speciale i den aktivitet, hvori du har fået skaden eller oplever den værst.

 

Få hjælp nu: Udfyld vores skadeformular her

 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi en lang tradition for, at behandle skinnebensbetændelse med vores individuelt designet ortopædiske indlæg til sko med opfølgende råd og vejledning til gode træningsøvelser, der forebygger den negative belastning. Før vi viser dig 3 simple videoøvelser til at styrke skinnebensmuskulaturen, så vil jeg kort beskrive hvordan vi behandler betændelsestilstanden.

Næste afsnit : Behandling af skinnebensbetændelse

Sådan behandler vi effektivt mod skinnebens-betændelse.

Det drejer sig først og fremmest om, at finde frem til skadesårsagen. Hvorfor er betændelsen opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

Når skadesårsgen er fastlagt kan vi bedre vurdere hvile behandlingselementer, der bør indgå i det endelige behandlingsforløb.

Først og fremmest handler det om at få en fysioterapeut - med speciale i sportsskader og biomekanik - til at foretage en grundig undersøgelse og analyse af dine smerter. Er det overhovedet en skinnebensbetændelse du døjer med? Eller skyldes smerterne en hel anden problematik? En fysioterapeut kan kortlægge din skade. Herefter handler det om finde årsagerne til dit smertebillede, så vi sammen kan skræddersy et effektivt behandlingsforløb tilpasset dine indviduelle behov.

Med specialfremstillede indlæg, designet efter individuelle måltagninger, kan vi aktivt hjælpe foden med at blive aflastet. På den måde kan vi hurtigt reducere noget af den smerte og irritation der er ved betændelsen. Fødderne og fodstillingen er ofte kædet til årsagen for, at skinnebensbetændelsen opstår. Men indlægget kan ikke stå alene. Det er et effektiv behandlingsredskab i hele behandlingsforløbet, der ofte vil inkludere træningsøvelser og input til funktionelt fodtøj, der understøtter indlæggets funktion og dine biomekaniske behov og præferencer.

Uanset skade, så er træningsøvelser altid en del af vores behandling. Det handler ikke kun om at komme en smerteproblematik til livs. Det handler om at fjerne årsagen til at smerten opstår. Med træningsøvelser kan vi arbejde med at styrke din muskulatur og gøre din krop stærkere. Det skaber også grubund for et mere bæredygtigt behandlingsforløb, hvor du kommer styrket ud på den anden siden - og er bedre rustet til at falde 

80 procent af din dagligdag foregår i fodtøj. Du pålægger 2 til 4 gange din vægt ned i fødderne og udsætter dem for udfordringer hele dagen. Vi ser det som vores fineste opgave, at gøre dig opmærksom på dit fodtøj, uanset aktivitet. Langt størstedelen undervurderer fodtøjets betydning igennem en hverdag.


Hold øje med pasformen, fodtøjet skal matche opbygningen på din fod. En bred fod skal have en bredere platform og ligeså med en smal fod. Hælkappen skal være fast og side til omkring dit hælben. Skummen i mellemsålen skal matche din vægt samt daglige belastning. Høj vægt og belastning, fast og stærk skum - det kan dog variere og jeg vil derfor altid anbefale at få en professionel rådgivning til køb af hverdagssko.  

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at behandlingen af skinnebensbetændelse handler først og fremmest om træning. Igangsæt et forløb med dynamisk, excentrisk og plyometrisk træning, der er relateret til den situation du har erhvervet skaden i.

Derudover kan det være en fordel at mindske trækket og de eventuelle dynamiske vrid langs skinnebenet samt stabilisere bagfoden og dens styrring. Det kan gøres med et dynamisk fodindlæg, der understøtter bagfoden og centrerer hælbenet for at begrænse eventuel, øget, pronationshastighed. 

  

Læs også: Sådan behandler vi nedsunken forfod 

 

Kombineret med fodtøj, som har en individuelt tilpasset pasform og målrettede udspændings øvelser er behandlingsresultatet normalt overbevisende.

Grunden til vi ofte bruger indlæg som en del af behandlingsforløbet er, at vi kan fremskynde processen ved aktivt at aflaste foden. Vi bruger vores fødder hver dag og muskulaturen får sjældent en pause. En overbelastet vævstolerance, har brug for hvile og ro.

Vi har ydermere erfaret, at ved brug af ortopædiske indlæg kan vi, hurtigt og effektivt, aflaste foden og genskabe noget af den dynamik foden har tabt. Det skal dog understreges at der ikke findes nogen mirakelkur. Indlæg gør det ikke alene. Et indlæg skal altid bakkes op af træningsøvelser og funktionelt fodtøj.

Når du bliver behandlet for skinnebensbetændelse hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens anatomi, biomekanik og genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg - såfremt indlæg er en del af behandlingen.

Næste afsnit : Video af træningsøvelser

Livet er for kort til at være skadet!

Hold dig ikke tilbage - udfyld vores skadeformular og bliv kontaket af vores sundhedsfaglige team til en uforpligtende snak om hvordan din smerteproblematik kan løses.

 


Her er 4 effektive øvelser, der styrker din skinneben. 

Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. Nickolaj Kaae viser dig 4 effektive øvelser mod svangsenebetændelse, der giver dig de bedste forudsætninger, og som du nemt kan lave derhjemme. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og opfølgende.

Tryk her og læs om øvelser