HAR JEG NEDSUNKEN FORFOD

Symptomer  |  Behandling  |  Øvelser


Læs med når klinikchefen gør dig klogere på vores behandling af nedsunken forfod.

I dette indlæg bliver du klogere på hvad en nedsunken forfod er for en størrelse. Vi beskriver symptomerne på nedsunken forfod eller forfodsfald, som det også kaldes. Vi fortæller hvordan vi behandler nedsunken forfod og hvordan du selv kan forebygge lidelsen. Vi præsenterer dig også for nogle simple videoøvelser vi anvender i vores skadesbehandling af nedsunken forfod. Så døjer du med; stikkende og brændende fornemmelser i fodballen og tæer, sovende eller følelsesløse tæer, så læs med her.

Hvad er nedsunken forfod?

Før vi kigger på symptomerne på nedsunken forfod, så lad os zoome ind på hvad nedsunken fodfod eller forfodsfald og pes planus transversus, som det også kaldes, egenligt er. Forfoden spiller en vigtig rolle for, at vi har et smertefrit og behagelig fodafsæt og absorbering. Her er forfodsbuen fjederligende funktion afgørende. Forfodsbuen går på tværs af foden og strækker sig fra storetåens grundled til lilletåens grundled, hvorunder størstedelen af vægten på forfoden også forefindes. De øvrige tæers grundled står let løftet fra underlaget i en mindre bue/hvælving og fungerer derved som en fjeder. Ved en nedsunken forfod er denne hvælving sunket og står så lavt, at forfodsbuen ikke har den samme fjederagtige funktion. Der er især under dit fodafsæt at smerter er størst eller ved langvarig stående stilling. Kort sagt, har du ikke nok "fjederfunktion" i forfoden kan du opleve en masse gerner og smerter, når du står, går og løber. Det resulterer ofte i de smertesymptomer, som vi beskriver i afsnittet herunder.

Symptomer på nedsunken forfod.

En nedsunken forfod kan udtrykke sig ved et eller flere af følgende symptomer; Du oplever stikkende og brændende fornemmelse under forfodens fodballe eller i tæerne. Du kan også føle at dine tæer snurre eller har meget let tendens til at sove. Mange af vores klienter beskriver også nedsunken forfod, som om ens strømpe folder eller, der ligge en lille sten under forfoden uden at der reelt gør det.

Ovenstående symptomerne opstår typisk under de tre mellemste tæer - altså tånummer 2-4. Det kan være symptomer fra en eller flere af de mellemste tæerne. Der kan opstå en trykken i tæerne og i værste fald give en udposning på nerverne imellemtæernes lange rørknogler i mellemfoden. Det kalde for Mortons Neurom og kan være yderst smertefuld. I nogle svære tilfælde skal der en operation til. Det lyder ikke rart. Og det er det heller ikke. Heldigvis er nedsunken forfod relativt nemt at få behandling for og de færeste tilfælde ender med operation. Før vi kommer til hvordan vi med stor succes behandler nedsunken forfod med ortopædiske indlæg og fysioterapeutisk træning vil vi kort gennemgå de hyppigste årsager til hvorfor nedsunken forfod opstår.


Det siger klienterne




Hvorfor får jeg nedsunken forfod?



Årsagerne til nedsunken forfod kan være mange. Med afsæt i 20 års skadesbehandling opridser vi her nogle af de mest hyppige årsager. Nedsunken forfod er i mange tilfælde aldersbetinget. Mange års aktivitet sætter et naturligt præg på fødderne. Overvægt er også en af de mest hyppige årsager.

I forhold til sport og hobby ser vi ofte nedsunken forfod hos personer, der igennem en længereværdende periode har gjort brug af uhensigtmæssig fodtøj. I det mere livsstilspræget univers ser vi ofte kvinder, der har gået meget i højhælede sko, og både mænd og kvinder, der har gået meget i badesandaler (flipflops), falde sneakers eller træsko uden hælkappe. Kigger vi lidt på det unge segment er flade skotyper, som Vans og Converse ofte den helt store synder i forhold til føddernes vé og vel. Og nå, ja de mange "voksne," der også har en forkærlig for de mange smarte sneakers uden støtte, absorbering og struktur.

Fodtypen kan også fremprovokere forfodsfald. I tilfælde ved hulfod (høj svang) og platfod (lav svang) øges belastningen på forfodsbuen i en sådan grad at det kan udløse nedsunken forfod. Det er generisk betonet og kan bl.a. afhjælpes med ortopædiske indlæg. Arvelige fodlidelser såsom slidgigt i storetåens grundled kan også udløse forfodsfald. Kort fortalt; der kan være mange årsagen til nedsunken forfod og det kan ikke bare lige selvdiagnosticeres.




Jeg tror jeg har nedsunken forfod. Hvad gør jeg?



Oplever du smerter i fødderne er det naturlige valg at gå til egen læge og få undersøgt foden. Ved tilfælde af nedsunken forfod / forfodsfald vil lægen ofte anbefale dig, at gå til en fysioterapeut eller en klinik for ortopædiske indlæg. Oplever du symptomerne på nedsunken forfod, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en fodklinik.

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi en lang tradition for, at behandle nedsunken forfod med vores individuelt designet ortopædiske indlæg til sko med opfølgende råd og vejledning til gode træningsøvelser, der styrker forfoden.




Behandling af nedsunken forfod. Hvorfor vælge Kaiser Sport & Ortopædi?

Kaiser Sport & Ortopædi besidder et unikt team af fysioterapeuter, der alle mestrer at koble fysioterapeutisk undersøgelse med topmoderne måleudstyr og analyseapparater. Det er netop denne kobling, der gør vores behandling af nedsunken forfod med dynamiske og ortopædiske fodindlæg nationalt anerkendt i branchen. Når du bliver behandlet for nedsunken forfod hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens lidelser og biomekanik. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg. Vi producerer dine indlæg på vores eget kliniske værksted, hvilket gør arbejdesgangen meget smidig og dit personlige indlæg kan opbygges ekstremt individuelt og med stor præcision til netop dit behov.

LÆS MERE & BOOK ONLINE



Her får du 3 effektive øvelser mod nedsunken forfod



Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. Nickolaj Kaae viser dig 3 øvelser du nemt kan lave derhjemme.Øvelserne bruger vi i vores fysioterapeutiske skadesbehandling af nedsunken forfod. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og opfølgende.



Øvelse 1: Grip n Lift:
Grib om bolden med tæerne, løft bolden op til knæhøjde, hold den der i 2 sek. og sænk derefter bolden ned igen.

Øvelse 2: Stop n Go: Placér bolden i midten af svangen, masser fodens muskulatur indtil du finder et øm punkt. Tryk derefter lidt hårdere på punktet og krøl tæerne, så det strammer endnu mere under foden. Hold spændingen i 3 sek. og slip derefter spænding. Gentag dette 3 gange for hvert ømt punkt du finder.

Øvelse 3: Toe Spred Out: Løft tæerne op, spred først storetåen ud til siden og pres den ned i gulvet. Spred derefter lilletåen ud til siden og pres den ned i gulvet, så du kan mærke, at hele foden er spændt. Hold spænding i 10 sek. og gentag 10 gange. Denne øvelse er uden bold.


FYSIOTERAPI

Vores erfarne fysioterapeuter besidder en professionel og proaktiv tilgang til at opnå det optimale resultat for dig. Vi forstår, at du er unik, har individuelle behov og vi skræddersyer behandlingen specifikt til dig.


ORTOPÆDISKE INDLÆG

Vi er specialister i at lave dynamiske indlægssåler, der passer til netop dine behov. Alle indlæg fremstilles på vores eget værksted med stor ekspertise – kombineret med de nyeste, elektroniske hjælpemidler.

LÆS MERE



OSTEOPATI

Vores osteopatiske behandling bygger på manuelle teknikker og søger ud fra en helhedsorienteret undersøgelse af dig, at genskabe mistet bevægelighed og stimulere kroppen til at helbrede sig selv.

LÆS MERE