Q&A
MED OL-LØBER
ABDI ULAD

- Om OL i Tokyo, Corona, vilde træningspas og
en helt særlig løbesko fra New Balance.

NEW BALANCE FUEL CELL TC

New Balance Fuel Cell TC er netop landet i en ny farve. Modellen er tilgængelig i et begrænset antal og sælges efter først til mølle princippet.

Abdi Ulad

Abdi, 1991, er OL-aktuel og en af Danmarks mest vindende langdistanceløbere igennem tiderne. Til daglig løber Abdi for Hvidovre AM, sponsoreret af bl.a. New Balance og er ambassadør for Kaiser Sport & Ortopædi.

MØD ABDI ULAD

Vi har mødt OL-maratonløber Abdi Ulad til en snak om OL i Tokyo, vilde træningspas, motivation i en demotiverende Corona-tid og et par et helt særlige løbesko fra New Balance. 

Abdi Ulad er en rigtig god ven af Kaiser Sport & Ortopædi og en vellidt gæst i KSO-huset i Slagelse. Her kommer Abdi ofte forbi til behandling hos Thomas Christoffersen fra klinikken. Til daglig bor Abdi på et sportscollege i Slagelse midtby, og studerer til ergoterapeaut i Næstved - når han altså ikke lige er på træningslejer i Ngong Hills i Kenya eller ude og repæsentere Danmark og sin sponsor New Balance til internationale mesterskaber.

I 2019 kvalificerede Abdi sig til OL i Tokyo 2020. Det gjorde han, da han krydsede målstregen ved Fukuoka Marathon i tiden 02:11:03. OL-kravet lød på 02:11:30.

NEW BALANCE

FuelCell TC er tilgængelig nu.

Det er som om, at den mekaniske bevægelse skoen giver, er hurtigere end min neuromotoriske opfattelse og bevægelse. Det giver en ret vild følelse af ukontrolleret kraft og speed. Det skulle jeg lige vænne mig til i starten.

 - Abdi Ulad om New Balance FuelCell TC

ABDI OM OL I TOKYO

Grundet COVID-19 er OL i Tokyo 2020 rykket til 2021. 

Hvordan påvirker  COVID-19 en topløber som Abdi, der ikke løber for sjov eller for motionens skyld - og som drives af at skabe resultater og motiveres i træningsprocessen, der skal bane vejen til succes? Vi har spurgt Abdi.

Hvilke udfordringer har COVID-19 skabt på det personlige plan?

Det første jeg tænkte, da jeg fik beskeden, om at det var udskudt var: "Yes, det er ikke aflyst," men det var også det eneste postitive, jeg lige kunne komme på. Jeg forstår 100%, at der er noget i verdenen, der er vigtigere end løb. Og jeg har fuld forståelse for, at OL i Tokyo er blevet udskudt. Men jeg ville lyve hvis jeg ikke indrømmede, at jeg har bandet det langt væk. Siden 2012 har OL været mit hovedfokus. Jeg var med ved OL i Rio 2016 på maraton, og meningen her var at jeg skulle samle erfaring og virkelig gå efter at skabe et resultat ved OL i Tokyo 2020. Så på den måde kan man roligt sige, at OL i Tokyo 2020 har fyldt meget for mig de sidste 8 år. Jeg bliver selvfølglelig ikke en dårligere løber af vente til 2021, men det skaber en masse usikkerhed og forviring i forhold til at planlægge uddannelse, studieliv og fremtidig karriereliv.

Jeg har de sidste 3 måneder fokuseret meget på alt det, der ikke har noget med løb at gøre - og det duer bare ikke, hvis man vil performe på internatationelt niveau, på langdistanceløb, og samtidig har et studie ved siden af. Det er helt klart usikkerheden og det tankemylder, der følger med der har påvirket mig mest. Jeg har haft mange dage hvor jeg har tænkt, at det hele kunne være lidt lige meget. Jeg motiveres af at have et mål. Lige nu har jeg intet specifikt mål at se frem til. Det dræner motivationen. Jeg prøver dog at finde motivation i andre aspekter af mit løberliv. Det gør jeg ved at være sporadisk i min træning, løbe på lyst og fokusere på de ting jeg selv kan ændre, eller har indflydelse på. 

Hvilke udfordringer har det skabt på det sportslige plan?

Det er faktisk ret komplekst. Jeg har måtte ændre mine træningsplaner. Lige nu løber jeg en forholdvis lav ugentligt mængde. Lige omkring 140 km fordelt på 5 træningspas om ugen. Det kan lyde meget for nogen og lidt for andre. Grunden til jeg løber færre km end i min traditionnelle marathontræning er, at jeg skal passe på min krop. Jeg skal sørge for den er frisk til at træne hårdt igen senere på året. I mine marathon build-ups løber jeg ca. 180-220 km om ugen. Det kan jeg ikke holde til året rundt. Derfor er jeg gået ned i mængde nu, da løbeverdenen er lukket ned. Og grundet Covid-19 ved jeg heller ikke, hvornår jeg skal konkurrere igen. Jeg ved heller ikke, om det bliver et 10 km løb, et halvmaraton- eller maratonløb. Derfor er min træning heller ikke særlig specifik. Den er faktisk meget sporadisk og gearet til at være agil. Jeg løber meget på lyst og motivtaion.

Jeg ved, at min træning lige nu handler om, at jeg skal holde mig frisk, skarp og mental positiv - og så skal jeg kunne omstille mig til, at ramme en form for formtop forholdvis hurtigt. Måske min træner ringer i morgen og siger at nu er der et løb i Tyskland om 3 uger. Så handler det om, at blive skarp på 3 uger udfra den grundtræning jeg ligger i nu.

Hvordan holder du motiavtionen oppe under Covid-19 luck-down?

Normal motiveres jeg af "raceday". Jeg ved præcis, hvornår jeg skal peake, og derfor er jeg under normale forhold altid enormt motiveret i min daglige træning. Lige nu har jeg ingen konkurrencer at se frem til. Det er bl.a. det, der har gjort, at jeg har måtte kæmpe med motivationen og lysten. Men jeg har efterhånden ændret fokus. I stedet for at tænke "raceday", så tænker jeg på den dag, min træner ringer og siger "Nu er det nu Abdi". Jeg skal nå frem til den dag i den optimale grundform.

Det motiverer mig faktisk nu - jeg skal holde mig skarp og klar. Det har faktisk givet mig rigtig meget glæde i min træning at jeg ikke nødvendigvis skal løbe bestemte intervaller på faste dage. Jeg kan tage det lidt mere afslappet og loose. På en træningslejr i Kenya eller i en hardcore maratonblok er der bare ikke plads til at være for sporadisk, det er der nu, og det er faktisk et meget godt afbræk. Det er med til, at jeg ikke kører sur i træningen. Når det er er sagt, så glæder jeg mig til, at jeg kan gå i gang med et intens og struktureret marathonforløb igen og forhåbentligt snart komme ud og løbe konkurrence igen.

ABDI OM NEW BALANCES NYE CARBON-LØBESKO

I 2019 testede du en prototype af New Balances nye FuelCell TC-løbesko. Kan du fortælle lidt om den?

FuelCell TC er ikke som mine andre løbesko fra New Balance. Der den første model med en carbonplade i. TC'eren er langt mere levende og med et langt større re-bounce end andre sko fra New Balance jeg har løbet i. Den har en vægt  og en støddæmpning der gør at den interresant for en bred skare af løbere, men den stiller krav til din core-muskulatur. De første ture jeg havde i skoen var lidt en wow-oplevelse.  Det var det fordi skoen føles hurtigere end mig. Det skulle jeg vænne mig til.  Det kraftige re-bounce gør at min hjerne lige skal nå at registrere, hvor ekstrem reaktionshastigheden er. Det er som om, at den mekaniske bevægelse skoen giver, er hurtigere end den neuromotoriske bevægelse. Det giver en ret vild følelse af ukontrolleret kraft og speed. Det skulle jeg lige vænne mig til i starten.

Hvor mange km løber du ca. om ugen? Og hvor mange løbesko har du egentligt i din garderobe?

I øjeblikket løber jeg omkring 140 km om ugen. For mig er det en forholdvis lav mængde, men jeg passer på min krop i øjeblikket. Jeg holder mig frisk og klar, imens jeg afventer situationen omkring Covid-19. Jeg veksler mellem fire forskellige typer af sko. Jeg bruger mange timer i mine løbesko. Derfor slider jeg dem også hurtigt, men jeg har altid ca. 4 par i rotation.

Jeg er heldigvis så priviligeret at min sponsorer New Balance og Kaiser Sport & Ortopædi sikrer, at jeg aldrig løber tør for løbesko - og jeg altid kan få en KAISERløbetest, der indikerer hvilke løbesko, der er bedst for mig - eller hvis jeg mangler et par nye ortopædiske indlæg til at aflaste og styrke mit bevægelsesmønster.

Min sammensætning af løbesko og indlæg er ikke tilfældig. Når jeg løber så mange km, som jeg gør, er det vigtig at jeg har forskellige sko og indlæg, så jeg får noget variation i mit belastningsmønster. Hurtige og lette sko til intervaller og robuste og stabile sko til de rolige ture. Jeg tror variation er nøglen til det skadefrie løb. Ligesom det er sundt at variere tempi, underlag og ruter på sine løbeture, så er variation også vigtigt, når det gælder løbesko. 

Nævn lige dine 3 yndlingssko?

New Balance 860 er nok den sko, jeg har løbet flest km i igennem årene. Det er en sko, som har givet mig den fornødne støtte til min overpronation, og så er den bare robust, stabil og blød. New Balance har heldigvis ikke ændret radikalt på skoen igennem tiden. Støtten og stabiliteten har været den samme, imens det ofte er komforten og støddæmpningen, der bliver lidt bedre version for version. Modellen er perfekt til mine joggeture og mine lange ture. Når jeg har brug for en lidt lettere sko, som ikke er til tempotræning, så har jeg faktisk haft rigtig god erfaring med New Balance 880.

Modellen er ikke lavet til løbere med overpronation, men jeg løber i den fordi den er med til at styrke mine fødder. Jeg tror det er vigtigt, at man også tør udfordre sine fødder med sko, der stiller krav til ens løbestil. Når jeg ligger i tung maratontræning med uger på 180-220 km, så er variation også altafgørende. Jo flere sko jeg veksler i mellem jo mere alsidighed kommer der i det belastningsmønster mine fødder og krop er udsat for. Det er de små forskelle, der gør at jeg ikke bliver overbelastet.

New Balance FuelCell TC er blevet min nye favoritsko. Det kan lyde fjollet, men jeg føler skoen passer på mig. Godt nok skal man lige vende sig til den i starten, fordi den er så levende og vild. Den sætter krav til min core-muskulatur, men udbyttet er stort. Jeg kan mærke, at jeg restituerer hurtigere efter et tempopas, hvor jeg har løbet i FuelCell. Jeg bruger den også nogle gange på mine 30 km+ træningsture, da jeg føler mig mere frisk i benene efterfølgende. Jeg bliver også nødt til at nævne New Balance 1080v10. Den model er bare behagelig. Den er rigtig god til hårdt underlag, da den er super stødabsorberende. Jeg bruger den tit, hvis jeg bare skal ud og jogge i en times tid. Den er til de løbeture, hvor jeg ikke skal nå noget - og det faktisk nogle af de løbeture jeg sætter mest pris - derfor forbinder jeg også 1080 med noget rigtig rart.

Hvad er den bedste 'tid' du har løbet i FuelCell TC?

I 2019 løb jeg 10 km i tiden 28:58 min. ved Great Berlin 10K. Det var i en FuelCell TC-protomodel. Jeg må indrømme jeg var lidt skeptis før racestart fordi modellen vejede et godt stykke over 200 gram. Mine normale konkurrenceløbesko vejer under 200 gram. Men ja, kombinationen af det stødabrsorberende materiale og carbonpladen gør, at skoen er til hurtige tider, selvom den er lidt tungere og mere robust i det mine traditionelle konkurrencesko.

Hvad er dit yndlings intervalpas?

5x5000m lidt hurtigere end maraton tempo. (Abdis personlige rekord på marathon er løbet i pace 3:06 min/km red.) Det er et vildt pas. Både et jeg glæder mig til og frygter. Jeg tror det er vigtig med sådanne træningspas. Altså dem man frygter lidt og bliver helt høj af, når de er klokket ind i bogen. De holder mig skarp og fokuseret. 5x5000m er et meget marathonspecifikt pas. I øjeblikket løber jeg faktisk mere fart på intervallerne. Fx. 10x600m. Det er et godt intervalpas rettet mod at bibholde en god topfart, i en periode hvor jeg ikke rigtig ved om mit næste løb skal være en hurtig 10 km eller en lidt mere krævende halvmarathon ift. udholdenhed. 

Slår du snart Henrik Jørgensens legendariske danske rekord på maraton på 02:09:43 fra London i 1985? 

Altså den dag jeg gør, så vil jeg rigtig gerne fortælle om det, men indtil da vil jeg bare lade benene tale og træne hårdt - ægte Henrik Jørgensen-style!