Behandling af skinnebensbetændelse med fysioterapi & indlæg

Frederik Munk, fysioterapeut

Behandling af skinnebensbetændelse med fysioterapi & indlæg

Af: Frederik Munk, fysioterapeut


Har du ondt i skinnebenet når du løber, går eller står? 

Hej, mit navn er Frederik. Jeg er uddannet fysioterapeut og en del af det sundhedsfaglige team i KSO. I dette blogindlæg bliver du introduceret til skinnebensbetændelse - også kaldet MTSS (Medial Tibial Stress Syndrome).

 

Læs også: Sådan behandler vi en hælspore

 

Jeg beskriver symptomerne og årsagerne til betændelsestilstanden. Jeg fortæller, hvordan vi effektivt behandler skinnebensbetændelse med træningsøvelser og ortopædiske indlæg. Min kollega, Nickolaj Kaae, trækker dig med i træningssalen og præsenterer dig for nogle 3 simple forebyggende træningsøvelser, og som vi anvender i vores behandling af skinnebensbetændelse. 

 

Læs også blogindlægget: Indlæg til løbeskoen

 
Så døjer du med; jagende, stikkende, brændende eller smertende fornemmelser omkring den nederste tredjedel af skinnebenet på forsiden og midten, så se og læs med i dette blogindlæg.

Intro | Hvad er skinnebensbetændelse?

Før vi kigger på symptomerne på skinnebensbetændelse, så lad os zoome ind på hvad det egenligt betyder at have skinnebensbetændelse. Begrebet skinnebensbetændelse dækker over en overbelastning langs skinnebenet - også kaldet den logitudinelle akse på tibia. Mellem knoglefladen og senetilhæftningen findes der et element, som hedder periost.

 

Læs også: Sådan behandler vi knæsmerter

 

Periosten skal koble sener og knoglevæv sammen. Periosten kan være udsat og sårbar grundet de mange vrid, træk og belastninger den bliver udsat for igennem sport og aktivitet. Det er i disse belastninger, der er en risiko for at udvikle skinnebensbetændelse, eller det man kalder en periostisit (Betændelse i periosten). Det er knoglefladen på den ene skinnebensknogle (Tibia) ud af to, der er udsat samt skinnebensmuskularturen. (Herunder; Soleus, Tibialis Anterior og Posterior)

 

〉Læs også: Sådan behandler vi akillesenebetændelse

 

Skinnebensbetændelsen vil i de fleste tilfælde være en tiltagende overbelastning og irritation, som på et tidspunkt peaker og sætter din aktivitet og hverdag direkte på pause. Det typiske smertebillede beskrives ved som jagende, brændende, stikke og ved begyndelse samt endt aktivitet – nogle vil også opleve smerten gennem hele aktivitetenScroll videre og bliv klogere på symptomerne og de mulige årsager, som ofte resulterer i en svangesenebetændelse.

 

Læs mere her

Livet er for kort til at bøvle med skinnebens-betændelse!

 

Hold dig ikke tilbage - udfyld vores skadeformular og bliv kontaktet af vores sundhedsfaglige team til en uforpligtende snak om hvordan din smerteproblematik kan løses.

 


Livet er alt for kort til at være knæskadet!

Hold dig ikke tilbage - udfyld vores skadeformular og bliv kontaket af vores sundhedsfaglige team til en uforpligtende snak om hvordan din smerteproblematik kan løses.

 


Livet er for kort til at bøvle med skinnebens-betændelse!

 

Hold dig ikke tilbage - udfyld vores skadeformular og bliv kontaktet af vores sundhedsfaglige team til en uforpligtende snak om hvordan din smerteproblematik kan løses.

 


Her er 3 symptomer på en nedsunken forfod

Nedestående symptomerne opstår typisk under de tre mellemste tæer - altså tå nummer 2-4. Det kan være symptomer fra en eller flere af de mellemste tæer. Der kan opstå en trykken i tæerne og i værste fald give en udposning på nerverne imellem tæernes lange rørknogler, i mellemfoden. Det kaldes og kan assioceres til en Mortons Neuron og kan være yderst smertefuldt.


Symptomer

 

1 | Brændende, stikkende, jagende, strækkende smerter ved den nederste 1/3 af skinnebenets midterste del ved vægtbæring, gang og generel sportslig aktivitet – ofte lindring ved pause.



2 | Du oplever smerter op igennem underbenet ved hop og landing.



3 | Du oplever hævelse langs smerteområdet. Smerten lindres ved kuldepåførelse, kompression eller massage. 


 

Før vi kommer til, hvordan vi med stor succes behandler og aflaster skinnebensbetændelsen med ortopædiske indlæg samt fysioterapeutisk træning vil jeg kort gennemgå de hyppigste årsager til hvorfor betændelsestilstanden opstår.

Her er 6 årsager til hvorfor hælsporen opstår

Årsagerne til betændelsen kan være mange. Med afsæt i over 20 års skadesbehandling opridser vi her nogle af de mest hyppige årsage som vi oplever på klinikken.

Årsager
 

1| Fodtype: Ved høj svang (cavus fod) og lav svang (pes planues) udsættes led og muskulatur for en biomekanisk uhensigtsmæssig belastning samt bevægelse. Belastningen kan udsætte periosten for et øget stress og træk - det sætter nogle markante krav til kroppen, som den ikke altid kan leve op til.
 
2 | Pronation: Først og fremmest er pronation en god ting. Det er kroppens naturlige evne til at stødabsorbere og bevæge foden indover den mediale akse mod afvikling, men hvis der er en tendens til abnorm pronationsbevægelse (for lidt og for meget) eller en øget pronationshastighed kan der opstå risiko for udvikling af skinnebensbetændelse - da muskulaturen og periosten skal på overarbejde for at bremse den eventuelle bevægelse/hastighed. 
 
3 | Stående arbejde på hårdt underlag: Sygeplejersker, butiksekspedienter, tømrer, undervisere og lagerarbejdere er ofte eksponeret for skinnebensbetændelse på grund af de mange timer, hvor man bevæger sig rundt på arbejdspladsen - Isærdeleshed arbejdsbetingelserne kombineret med sikkerhedssko, træsko eller fodtøj uden nævneværdig stabilitet og 1:1 pasform.

4 | Øget træningsmængde: Vi oplever ofte, at en udmiddlebar, hurtig, øget træningsmængde hos motionister afkaster en skinnebensbetændelse i forbindelse med overbelastning af et utrænet/udforberedt sene og muskelvæv.

5 | Køn: At være kvinde er ikke en fordel ift. udvikling af skinnebensbetændelse. Forskning viser at unge kvinder i alderen 16-35 er markant mere udsat end oppositionen. 

6 | Overvægt: Vægt er et element, der udsætter vores fødder, muskler og led for stress og overbelastning. Overvægt øger belastningen på skinnebenets muskulatur (og andre elementer – skader forekommer sjældent singulært og er multifaktuelle) og kan være med til at udløse en betændelse. Kombinationen af overvægt og uhensigtsmæssigt fodtøj kan fremskynde skadesudviklingen.

Jeg tror jeg har skinnebensbetændelse. Hvad gør jeg?

Oplever du smerter fra skinnebenene er det naturlige valg at gå til egen læge og få undersøgt udfordringen. Ved tilfælde af MTSS vil lægen ofte anbefale dig, at søge en fysioterapeut eller en klinik med speciale i ortopædiske indlæg. Oplever du symptomerne, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en klinik - gerne med speciale i den aktivitet, hvori du har fået skaden eller oplever den værst.

 

Få hjælp nu: Udfyld vores skadeformular her

 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi en lang tradition for, at behandle skinnebensbetændelse med vores individuelt designet ortopædiske indlæg til sko med opfølgende råd og vejledning til gode træningsøvelser, der forebygger den negative belastning. Før vi viser dig 3 simple videoøvelser til at styrke skinnebensmuskulaturen, så vil jeg kort beskrive hvordan vi behandler hælsporen.

Sådan behandler vi skinnebensbetændelse

Det drejer sig først og fremmest om, at finde frem til skadesårsagen. Hvorfor er din skade opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

 


 

Behandling:

 

1| Med fysioterapi og træningsøvelser

2| Med ortopædiske indlæg

3| Med funktionelt fodtøj

 


 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at behandlingen af skinnebensbetændelse handler først og fremmest om træning. Igangsæt et forløb med dynamisk, excentrisk og plyometrisk træning, der er relateret til den situation du har erhvervet skaden i. Derudover kan det være en fordel at mindske trækket og de eventuelle dynamiske vrid langs skinnebenet samt stabilisere bagfoden og dens styrring. Det kan gøres med et dynamisk fodindlæg, der understøtter bagfoden og centrerer hælbenet for at begrænse eventuel, øget, pronationshastighed. 

 

Læs også: Sådan behandler vi nedsunken forfod 

 

Kombineret med fodtøj, som har en individuelt tilpasset pasform og målrettede udspændings øvelser er behandlingsresultatet normalt overbevisende.

Grunden til vi ofte bruger indlæg som en del af behandlingsforløbet er, at vi kan fremskynde processen ved aktivt at aflaste foden. Vi bruger vores fødder hver dag og muskulaturen får sjældent en pause. En overbelastet vævstolerance, har brug for hvile og ro.

  

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at ved brug af ortopædiske indlæg kan vi, hurtigt og effektivt, aflaste foden og genskabe noget af den dynamik foden har tabt. Det skal dog understreges at der ikke findes nogen mirakelkur. Indlæg gør det ikke alene. Et indlæg skal altid bakkes op af træningsøvelser og funktionelt fodtøj.

 

Når du bliver behandlet for svangsenebetændelse hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens anatomi, biomekanik og genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg. Vi producerer dine indlæg på vores eget kliniske værksted og har løbende mulighed for at justere dine indlæg.

Her er 3 effektive øvelser mod skinnebensbetændelse

Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. Nickolaj Kaae viser dig 3 effektive øvelser mod skinnebensbetændelse, der giver dig de bedste forudsætninger, og som du nemt kan lave derhjemme. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og opfølgende.

Læs øvelsesguide