blog-guide-kaiser-sport-kso
Blog: 6 fordele ved at
veksle mellem to par løbesko
Blogindlæg af Jacob Theis Petersen / læsetid: 2-3 minutter

I dette blogindlæg får du...

I dette blogindlæg forklarer jeg dig, hvorfor det giver mening, at have to par løbesko at veksle mellem, når du løber mere end 20 kilometer om ugen - og hvordan du får mere variation i din træning, og får dine sko til at holde i længere tid. God læselyst. 

Blog

6 fordele ved at veksle mellem to par løbesko

Læsetid: 2-3 minutter.

Jacob_KSO_nyhedsbrev_billede
Blogindlæg af Jacob Theis Petersen
Rådgiver & produktspecialist

I dette blogindlæg får du...

I dette blogindlæg forklarer jeg dig, hvorfor det giver mening, at have to par løbesko at veksle mellem, når du løber mere end 20 kilometer om ugen - og hvordan du får mere variation i din træning, og får dine sko til at holde i længere tid. God læselyst. 

1. Skab variation i dit belastnings-mønster

Varier din belastning med to par forskellige løbesko

Du tænker nok ikke så meget over det, men vi mennesker har faktisk en masse små muskelgrupper i underbenet, der alle sammen er med til at styre, hvad der sker når vi tager et skridt. Uanset, hvor god sko er for dig, så vil den altid have et belastningsmønster og aktivér en muskelgruppe mere end de andre. Det er her, hvor du vil gavne af at få variation inkorperet. Af den grund vil du få stor udbytte af to par løbesko til at veksle mellem, så du får variationen i belastningen og aktiverer flere muskelgrupper og derved undgår at overbelaste den ene. 

 

Når jeg siger, at flere løbesko har den effekt at variere dit belastningsmønster og aktivere flere muskelgrupper, er det grundet løbeskoenes indvendige konstruktion. De invendige konstruktioner er forskellige fra løbesko til løbesko og model til model. Derfor bruger du din fod anderledes i en løbesko end du vil gøre i en anden løbesko. Det er også derfor, at en løbesko vil føles bedre for din fod end den vil føles på naboens fod. 

 

Ligesom det er vigtigt at have forskellige belastningsmønstre i dine sko, er det vigtigt at varierer det underlag du løber på. Skovens eller grusstiens bløde underlag giver dig mere naturlig blød stødabsorbering end asfaltvejene. På den måde genskaber du forskellige belastningsmønstre med dine ruter og dine løbesko. Win-Win.    

2. Minimér din skadesrisiko

Undgå at få skader med to par løbesko 

Når du, som nævnt før, opnår variationen og forskelligt belastningsmønster på dine muskelgrupper via to par løbesko at veksle mellem, sørger du implicit også for, at der er en formindsket skadesrisiko i din hverdag på 39%, i følge Runners World. Du gør altså chancen for en overbelastningsskade mindre og styrker dit løb ved hjælp af to par løbesko at veksle mellem.

 
Jo højere dit aktivitetsniveau, jo større nyttevirkning har du af forskellige belastningsmønstre i dine sko. Er du en af dem, der løber mere end 50 kilometer om ugen, giver det mening for dig at have tre par sko at veksle imellem. En løbesko du kan bruge til de lidt hurtigere ture og to løbesko til den resterende mængdetræning. Grunden til, at du får brug for to mængdetræningssko er, at de vil bliver brugt mere i dagligdagen end løbeskoen til de lidt hurtigere ture - som jeg anbefaler du maksimum bruger på 15-20% af din ugentlige træningsmængde.

3. Hvorfor efter 20 kilometer

Er det bare et tilfældig tal, som vi har taget udgangspunkt i 

Du synes nok det lyder som et tal, der taget ud af den blå luft, men det er det faktisk ikke. Vi siger efter 20 km, fordi tænker du over, hvor mange skridt der skal til for at bevæge dig 20 kilometer, er det faktisk ret mange - med mindre du har virkelig lange ben og tager meget lange skridt. Oveni det, er løb en aktivitet, hvor du gentager bevægelserne mange gange, og derfor putter du en høj belastning de samme steder, mange gange.

 
Derfor anbefaler vi, at efter 20 kilometer giver det mening, at få variation ind i den ugentlige træning og i dit belastningsmønster. Hvis du gerne vil træne stærkt og leve sundt. Hvis du gerne vil have det maskimale ud af løbeskoen og dens holdbarhed - så er to par løbesko ellere flere vejen frem. 
Hvorfor det er tilfældet, vil blive uddybet mere i det næste afsnit.

Hvorfor det giver god mening for dig at have 2 par løbesko at skifte imellem

4. Løbeskoens holdbarhed forlænges 

Giv dig selv og dine løbesko de bedste forudsætninger 

Du forlænger dine sko levetid og deres holdbarhed ved at veksle mellem to par sko. Når du har to par sko har du mulighed for at give den ene sko hviletid. Når jeg siger, at din sko skal hvile lidt, mener jeg skosålen, fordi den er fyldt med en masse molekyler og gaspartikler, der sørger for den bliver lidt træt efter brug – især hvis du bruger din løbesko flere dage i træk. Grunden til dette er, at din sål bliver trådt lidt ned for, hver gang du bruger den. Det er som, hvis trækker lidt luft ud af en ballon. For hvert skridt du tager, trækker du en smule af luften ud af sålen. Før løbeskoens sål er helt genopladet og er klar til at give dig god stødabsorbering og støtte, skal du gerne give den minimum 24 timer med hvile.

 

Med det i mente, at du selvfølgelig godt må bruge skoen 2-3 dage i træk, uden at du tager skade af det. Jeg anbefaler dig dog ikke at gøre det mere end 2-3 dage i træk uden hvile og jeg vil ikke anbefale dig, at du bruger din løbesko til hverdagsbrug. Årsagen til det er, at du ikke får det optimale ud af skoen på dine løbeture og skoens levetid bliver kortere, da du belaster en løbesko anderledes når du går, end når du løber.

 

Udover, at hviletid spiller en rolle for holdbarheden af dine løbesko, så har tidens kræfter også en effekt på stødabsorberingen. Idet, at sålen bliver lidt nedslidt med tiden, eftersom EVA- og TPU-materialet, der ofte bruges til at lave sålmaterialet, har en masse gaspartikler inde i sig. De gaspartikler er med til at skabe luftbobler og den bløde fornemmelse, som du mærker på dine skridt som stødabsorbering. Cirka efter to års tid, opløses gaspartiklerne en smule – hvilket giver dig en lidt hårdere stødabsorbering på dine løbeture. 

 

To ting du selvfølgelig holder dig væk fra er varme og vaskemaskiner, fordi de er med til at mørne stafferingerne og syningerne i skoen og nedsætter holdbarheden. Det gælder også at opbevare skoene væk fra direkte sollys og varme.

Vil du gerne have det maksimale ud af din løbeskos holdbarhed er det vigtigt:


- Du har to par at skifte mellem
- Du giver skoen mulighed for at "hvile"
- Du kun bruger dem til at løbe i
- Du husker at skifte mellem dem jævnligt
- Du trækker indlågssålen op ad skoen, så den kan ånde
- Du ikke vasker dem i vaskemaskinen eller stiller foran varme
- Opbevarer dem væk fra sollys og varme

5. Undgå to ens modeller

Jamen, hvorfor kan jeg så ikke købe to af den samme sko

Formålet med, at du har to par løbesko at veksle imellem er, at de ikke er ens. På den måde får du ikke et ens belastningsmønstre eller den samme aktivering af de dine muskalatur i dine fødder og i dit underben af løbeskoene. Hvis du tager to ens løbesko, får du ikke den forskel på dit belastningsmønster, der er ønskelig og du tager derfor den fordel væk, som de to par løbesko egentlig giver dig.

 
D
er, hvor du uden tvivl skaber størst mulig effekt for dig selv med to par løbesko at veksle mellem, er med to par, som er ens i opbygning og støtte, men alligevel er to forskellige modeller - både i den indvendige struktur og i fornemmelsen på din fod.

6. Sådan veksler du mellem dine sko

Få den bedste variation mellem dine to par løbesko

Når du har to par løbesko i din rotation, bliver det svært at vide, hvornår du skal skifte dine løbesko ud. Af den grund vil jeg anbefale dig at anskaffe et andet eller tredje par efter et halvt år. Du får indkørt det nye par imens, at du har nogen som dine fødder er vant til og du har de nye, som fødderne skal vænne sig til. På den måde opnår du variationen og effekten, som de to par løbesko giver dig - uden at løbe i helt nedslidte løbesko. 

 
Insisterer du på, at det skal være to ens par løbesko, skal du sørge for, at du har 300 til 400 kilometer slitage forskel på de to par - ellers får du to ens belastningsmønstre og ikke nok variation i de to løbesko.