BEHANDLING AF

SVANGSENEBETÆNDELSE

BEHANDLING AF

SKINNEBENS-BETÆNDELSE

Blogindlæg|Læsetid: 3-5 minutter.

BEHANDLING AF

SVANGSENEBETÆNDELSE

Blogindlæg|Læsetid: 3-5 minutter.

HAR DU SMERTER I HÆLEN ELLER FORFODEN? LÆS MED HER

Hej, mit navn er Frederik. Jeg er uddannet fysioterapeut og en del af det sundhedsfaglige team i KSO. I dette blogindlæg vil jeg gøre dig klogere på, hvad svangsenebetændelse (plantar faciitis) er for en størrelse. Jeg beskriver symptomerne og giver dig 6 årsager  til hvorfor du måske er rendt ind i en svangsenebetændelse. Jeg fortæller også hvordan vi behandler og aflaster en svangsenebetændelsen med indlæg samt træningsøvelser. Min kollega Nickolaj viser dig 3 effektive træningsøvelser vi anvender proaktivt- og i vores skadesbehandling af svangsenebetændelsen.

OVERSIGT

Du kan læse vores blogindlæg om svangsenebetændelse kronologisk fra A-Z, eller springe til de afsnit du finder mest relevant.

God læselyst.

UDFYLD SKADEFORMULAR

Udfyld vores skadeformular og lad vores sundhedsfaglige team kontakte dig med  rådgivning om hvilke behandlingsmuligheder vi kan tilbyde dig. Det er naturligvis helt uforpligtende. Det tager ca. 1-2 minutter at udfylde skadeformularen og vi kontakter dig herefter snarest pr. telefon.

INTRO | HVAD ER SVANGSENEBETÆNDELSE?

Før vi kigger på symptomerne på en svangsenebetændelse så lad os starte med se på, hvad det egentlig er. Betegnelsen plantar faciitis eller svangsenebetændelse bliver tit brugt som en overordnet betegnelse for smerter samt betændelse i og omkring svangsenens udspring (hælbenet) og hæfte (forfoden). I mange tilfælde bliver svangsenebetændelsen forvekslet med en hælspore, som faktisk er en forkalkning af svangsenen eller med en nedsunken forfod, som egentligt er et anatomisk kollaps af fodens tværbue.

 

Svangsenebetændelse vil i de fleste tilfælde være en tiltagende overbelastning og irritation, som på et tidspunkt peaker og sætter din aktivitet og hverdag direkte på pause. Betændelsen vil oftest være lokaliseret omkring senens udspring forrest og medialt på hælbenet, men i praksis ser vi tit et smertebillede der matcher svangseneshæfte ude omkring forfoden. Det typiske smertebillede beskrives ved begyndelse og endt aktivitet samt efter stillesiddende eller liggende pauser – nogle vil også opleve smerten gennem hele aktiviteten.  

 

Er man i tvivl (red. det er kompliceret), så vil jeg stærkt anbefale at man udfylder vores skadeformular og bliver ringet op af vores sundhedsfaglige team og evaluerer de forskellige muligheder der matcher dit behov eller til en booking af en 1.gangs konsultation.

  
Scroll videre og bliv klogere på symptomer samt årsager, der omhandler svangsenens udvikling og tilhørende konsekvenser.

Fysioterapeut Camilla Pedersen om indlæg:

"Når du vælger, at få lavet dine ortopædiske indlæg hos Kaiser Sport & Ortopædi, bliver du tilknyttet en personlig specialiseret fyisoterapuet. På den måde sikrer vi dig et effektivt og nærværende behandlingsforløb, hvor du tilses af en erfaren fysioterapuet med speciale i biomekanik og indlæg. Dine speciallavede indlæg vil fungere som dit personlige værktøj i kampen mod din svangsenebetændelse og en smertefri hverdag. Du kan trykke her og læse mere om behandlingsforløbet." - Camilla Pedersen, Specialiseret Fysioterapeut 

SYMPTOMER | HER ER 3 symptomer på en SVANGSENEBETÆNDELSE

Nedestående symptomer opstår typisk omkring og under hælbenet, men kan også forekomme i forfoden - det kan være voldsomme eller milde symptomer, som opstår enkelt eller som en blanding af forskellige udslag.

SYMPTOMER

1 | Smerter under eller foran hæl og/eller i svangbuen, når man støtter på foden.

2 | Smerter når man sætter i gang efter at have hvilet. Fx. efter en lang gåtur, løbetur eller en omgang håndboldtræning.

3 | Stivhed i hælen om morgen. Det kan resulterer i lettere gangbesvær, der først aftager når foden er varm.

Før vi kommer til hvordan vi med stor succes aflaster og behandler svangsenebetændelsen med ortopædiske indlæg samt fysioterapeutisk træning vil vi kort gennemgå de hyppigste årsager til hvorfor en hælspore opstår.

DET VIL OFTE VÆRE FOR ISOLERET KUN AT KIGGE PÅ SVANGSENEN. MUSKULATUREN OG MOBILITETEN OMKRING FODENS BEVÆGELSE ER AFGJORT OGSÅ VIGTIG - DERFOR VIL DELE AF VORES BEHANDLING ALTID INDEBÆRE ØVELSER OG TRÆNING.

ÅRSAG | HER ER 6 ÅRSAGER TIL EN SVANGSENEBETÆNDELSE

Årsagerne til en svangsenebetændelse kan være mange og komplekse. Med afsæt i over 20 års skadesbehandling opridser vi her nogle af de mest hyppige årsager vi ser på klinikken.

ÅRSAGER

1| Fodtype: Høj svang og lav svang (red. ikke specifik cavus fod eller pes planus) kan udsætte led og muskulatur for en biomekanisk uhensigtsmæssig belastning. Denne belastning kan udsætte svangsenen for et stort stress. Dette stress vil derefter, over længere tid, udløse en overbelastning eller betændelse, der kan lede til en svangsenebetændelse.

2 | Nedsat vævstolerance: Vi ser ofte diabetespatienter eller andre med kroniske sygdomsudfordringer døje med hælspore eller svangsenebetændelser. Dette skyldes at kroppens helingsproces er nedsat grundet deres udfordrende patologiske tilstand. Personer med reumatologiske lidelser ser vi også have udfordringer med hælspore og svangsenebetændelser.

3 | Stående, aktivt og krævende arbejde: Sygeplejersker, butiksekspedienter, tømrer, undervisere og lagerarbejdere er ofte eksponeret for svangsenebetændelse på grund af de mange timer, der arbejdes på et hårdt eller instabilt underlag - Isærdeleshed arbejdsbetingelserne kombineret med sikkerhedssko, træsko eller fodtøj uden nævneværdig stabilitet og støddæmpning.

4 | Øget træningsmængde: Vi oplever ofte, at en udmiddlebar, hurtig, øget træningsmængde hos motionister afkaster en svangsenebetændelse i forbindelse med overbelastning af et utrænet/udforberedt sene og muskelvæv.

5 | Uhensigtsmæssigt fodtøj: Vi bruger mange timer i vores hverdagssko, uden vi tænker over belastningen de udsætter vores fødder for. Flade sko uden støtte, som fx adidas Originals Stan Smith, Converse All Star, Vans Authentic, Puma Suede, Nike Free og i særdeleshed sikkerhedssko kan være en medvirkende årsag til at fremprovokere en svangsenebetændelse.

6 | Overvægt: Vægt er et element, der udsætter vores fødder og led for et større stress. Overvægt øger den biomekaniske belastningen og kan være med til at udløse en overbelastning. Kombinationen af overvægt og uhensigtsmæssigt fodtøj kan fremskynde processen med udvikling af en svangsenebetændelse i forbindelse med aktivitet.

Det ses ofte, at man forsøger at aflaste hælsmerterne med en gel-hælkop. Er der tale om smerter udløst af en svangsenebetændelse / hælspore / fascia plantaris er dette sjældent en god idé. Det bløde materiale kan øge strækket på svangsenen - og svangsenens øget arbejdsmængde kan dermed forværre skaden.

Jeg tror jeg har en SVANGSENEBETÆNDELSE | Hvad GØR JEG?

Oplever du smerter fra hælen er det naturlige valg at gå til egen læge og få undersøgt foden. Ved tilfælde af svangsenebetændelse vil lægen ofte anbefale dig, at gå til en fysioterapeut eller en klinik for ortopædiske indlæg. Oplever du symptomerne, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en specialiseret indlægsklinik - gerne med speciale i den aktivitet, hvori du har fået skaden eller oplever den værst.

 

Sidder du med mistanke om en svangsenebetændelse, så tøv ikke med at udnytte vores skadeformular. Den tager 1-2 minutter at udfylde og er ganske udforpligtende. Efter du har udfyldt den kontakter vores sunhedsfaglige team dig til en åbensindet snak om hvordan og hvorledes vi kan hjælpe dig af med smerterne i og omkring bagfoden. Udfyld formularen her.

 

Før min kollega @Nickolaj Kaee viser dig 3 simple træningsøvelser til at styrke og aflaste fødderne, så vil vi kort beskrive hvordan vi behandler og forebygger en svangsenebetændelse. 

BEHANDLING | SÅDAN BEHANDLER VI EN SVANGSENEBETÆNDELSE 

Først og fremmest drejer det sig om, at finde frem til skadesårsagen. Hvordan er den opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

SÅDAN BEHANDLER VI SVANGSENEBETÆNDELSEN 

 

1| Med fysioterapi og træningsøvelser

2| Med ortopædiske indlæg

3| Med funktionelt fodtøj

-Specialiseret Fysioterapeut Frederik Munk om behandling i KSO klinikken:

"Det gyldne bussword i vores behandling er: Individuelt tilpasset. Fodens biomekanik og anatomi er generelt kompliceret - der findes simpelthen ingen ens fødder. Derfor er det utroligt vigtigt at tilpasse behandlingen 1:1 til de individuelle behov for at skabe det bedst mulige resultat. Den proces forsætter igennem både scanning, styrke test, balance test, manuelle test samt behovsanalyse. Det er dét, som gør vores klinik unik - vi tillader og tilpasser os de unikke individuelle behov." 

Aktiv aflastning af svangsenen.

Grunden til vi ofte bruger indlæg som en del af behandlingsforløbet er, at vi kan fremskynde processen ved aktivt at aflaste foden. Vi bruger vores fødder hver dag og svangsenen får sjældent en pause. En overbelastet svangsene, som er roden til en svangsenebetændelse, har brug for hvile og ro.

Ved behandling af svangsenebetændelse med et ortopædisk indlæg aflaster vi svangsenen og fjerner derved også nogle af de umiddelbare smerter som akut udstråler ved aktivitet. Selve behandlingsforløbet handler om, at aflaste svangsenen og herefter gøre den stærkere.

Udover indlæg har vi også fokus på at supplere med styrkeøvelser. Vi gør dig opmærksom på om du via fodtøj eller nedsat træningsmængde opnår bedre forudsætninger for - hurtigst muligt - at komme betændelsen til livs. I nogle tilfælde anbefaler vi, som en start, specialdesignet sokker, der er udviklet til netop at aflaste svangsenen.

Er du klar til at tage et proaktivt skridt mod behandlingen af din fod - så kan du udfylde vores skadeformular, det tager 1-2 minutter. Vores sundhedsfaglige team vil ringe dig op og sammen, finde den bedste løsning for din problematik og dit behov.

 

    BEHANDLINGSMULIGHEDER I KSO

  

   |  Læs mere om fysioterapi og træning

   |  Læs mere om ortopædiske indlæg

 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at ved brug af ortopædiske indlæg kan vi, hurtigt og effektivt, aflaste foden og genskabe noget af den dynamik foden har tabt. Det skal dog understreges at der ikke findes nogen mirakelkur. Indlæg gør det ikke alene. Et indlæg skal altid bakkes op af træningsøvelser og funktionelt fodtøj.


Når du bliver behandlet for hælspore hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens patologi, biomekanik og individuelle genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg. Vi producerer dine indlæg på vores eget kliniske værksted og har løbende mulighed for at justere dine indlæg.

ØVELSER | HER ER 3 EFFEKTIVE TRÆNINGSØVELSER MOD SVANGSENEBETÆNDELSE OG HÆLSMERTER

Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. @Nickolaj Kaae viser dig 3 effektive træningsøvelser og løsninger mod akut svangsenemerte. Øvelserne bruger vi i vores fysioterapeutiske skadesbehandling af hælspore og svangsenebetændelse. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og i genoptræningsforløb.