Blogindlæg

Behandling af svangsenebetændelse med træningsøvelser, fysioterapi & indlæg.

Af: Frederik Munk, fysioterapeut

Behandling af nedsunken forfod med fysioterapi & indlæg

Af: Frederik Munk, fysioterapeut


Behandling af en nedsunken forfod med fysioterapi & indlæg

Af: Frederik Munk, fysioterapeut

Blogindlæg

Behandling af svangsene-betændelse med træningsøvelser, fysioterapi & indlæg.

Af: Frederik Munk, fysioterapeut

Har du ondt i svangsenen? Læs med her. Hej, mit navn er Frederik. Jeg er uddannet fysioterapeut og en del af det sundhedsfaglige team i KSO. I dette blogindlæg vil jeg gøre dig klogere på, hvad svangsenebetændelse (plantar faciitis) er for en størrelse

 

Læs også: Sådan behandler vi hælspore

 

Jeg beskriver symptomerne og giver dig  6 årsager til hvorfor du måske er rendt ind i en svangsenebetændelse. Jeg fortæller hvordan vi behandler og forebygger betændelsen med træningsøvelser samt ortopædiske indlæg. Min kollega Nickolaj præsenterer dig også for fire simple træningsøvelser, som vi bruger i skadesbehandlingen, men i særdeleshed forebyggende. Så døjer du med; Brændende og jagende fornemmelser i/omkring hælpuden samt forfoden, om morgnen eller efter endt aktivitet, så se og læs med her.

 

Læs mere her

behandling svangsenebetændelse med træningsøvelser ortopædiske indlæg og fysioterapi

Hvad er svangsenebetændelse? Før vi kigger på symptomerne, så lad os zoome ind på hvad en svangsenebetændelse egenligt er. Betegnelsen plantar faciitis eller svangsenebetændelse bliver tit brugt som en overordnet betegnelse for smerter samt betændelse i og omkring svangsenens udspring (hælbenet) og hæfte (forfoden).

 

Læs også blogindlægget: Indlæg til løbeskoen

 

I mange tilfælde bliver svangsenebetændelsen forvekslet med en hælspore, som faktisk er en forkalkning af svangsenen eller med en nedsunken forfod, som egentligt er et anatomisk kollaps af forfodens tværbue.

 

Læs også: Sådan behandler vi skinnebensbetændesle

 

Svangsenebetændelse vil i de fleste tilfælde være en tiltagende overbelastning og irritation, som på et tidspunkt peaker og sætter din aktivitet og hverdag direkte på pause. Betændelsen vil oftest være lokaliseret omkring senens udspring forrest og medialt på hælbenet, men i praksis ser vi tit et smertebillede der matcher svangsenenshæfte ude omkring forfoden. Det typiske smertebillede beskrives ved begyndelse og efter endt aktivitet samt efter stillesiddende eller liggende pauser – nogle vil også opleve smerten gennem hele aktiviteten.

Næste afsnit : Symptomer på svangsenebetændelse

Livet er alt for kort til at være skadet! Hold dig ikke tilbage - udfyld vores skadeformular og bliv kontaket af vores sundhedsfaglige team til en uforpligtende snak om hvordan din smerteproblematik kan løses.

 


Her er 3 symptomer på svangsenebetændelse. Nedestående symptomer opstår typisk omkring og under hælbenet, men kan også forekomme omkring senens hæfte på forfoden - det kan være voldsomme eller milde symptomer, som opstår enkelt eller som en blanding af forskellige udslag.

Tryk her og se symptomer

Før vi kommer til, hvordan vi med stor succes behandler og aflaster svangsenebetændelse med ortopædiske indlæg samt fysioterapeutisk træning vil jeg kort gennemgå de hyppigste årsager til hvorfor svangsenebetændelsen opstår.

Næste afsnit : Årsager til hvorfor betændelse i svangsenen opstår

akillessenebetændelse ondt i akilles
Her er 6 årsager til hvorfor svangsenebetændelse opstår. Årsagerne til betændelsen kan være mange. Med afsæt i over 20 års skadesbehandling opridser vi her nogle af de mest hyppige årsager som vi oplever på klinikken.

Tryk her og se årsager

Næste afsnit : Jeg har ondt i svangsenen, hvad gør jeg?

smerter i svangen, svangsenebetændelse, behandling, akillessenebetændelse
Jeg tror jeg har svangsenebetændelse. Hvad gør jeg? Oplever du smerter fra hælen er det naturlige valg at gå til egen læge og få undersøgt foden. Ved tilfælde af svangsenebetændelse vil lægen ofte anbefale dig, at gå til en fysioterapeut eller en klinik for ortopædiske indlæg. Oplever du symptomerne, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en specialiseret indlægsklinik - gerne med speciale i den aktivitet, hvori du har fået skaden eller oplever den værst.

 

Få hjælp nu: Udfyld vores skadeformular her

 

Det ses ofte, at man forsøger at aflaste hælsmerterne med en gele-hælkop. Er der tale om smerter udløst af en hælspore / fascia plantaris er dette sjældent en god idé. Det kan øge strækket på svangsenen, svangsenens arbejdsmængde og dermed øge det biomekaniske stress på vævet, som kan forværre skaden. 


I Kaiser Sport & Ortopædi har vi en lang tradition for, at behandle svangsenebetændelse med vores individuelt designet ortopædiske indlæg til sko med opfølgende råd og vejledning til gode træningsøvelser, der styrker svangsenens udspring, hæfte samt belastning. Før vi viser dig 3 simple videoøvelser til at styrke fødderne, så vil vi kort beskrive hvordan vi behandler hælsporen.

Næste afsnit : Behandling af svangsenebetændelse

svangsenebetændelse behandling med ortopædiske indlæg

Sådan behandler vi svangsenebetændelse. Det drejer sig først og fremmest om, at finde frem til skadesårsagen. Hvorfor er betændelsen opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

 

 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at behandlingen af svangsenebetændelse og den omkringliggende irritation, gælder det om at mindske trækket i svangsenen og stabilisere bagfoden. Det kan gøres med et dynamisk, korrigerende og stødabsorberende fodindlæg, der aflaster strækket på svangen og understøtter midtfodens mekanik. Indlægget skal aktivere inaktiv muskulatur og aflaste overaktivt væv. Indlægget skal udformes skålformet omkring hælpuden for at øge den sensoriske stimulans på skaden. Kombineret med fodtøj, som har en individuelt tilpasset pasform, god støddæmpning og målrettede udspændings øvelser er behandlingsresultatet normalt overbevisende.

 

Læs også: Sådan behandler vi knæsmerter

 

Grunden til vi ofte bruger indlæg som en del af behandlingsforløbet er, at vi kan fremskynde processen ved aktivt at aflaste foden. Vi bruger vores fødder hver dag og svangsenen får sjældent en pause. En overbelastet svangsene, som er roden til en svangsenebetændelse, har brug for hvile og ro.

Ved behandling af en svangsenebetændelse med et ortopædisk indlæg aflaster vi svangsenen og fjerner derved også nogle af de umiddelbare smerter som udstråler inden og efter aktivitet. På den måde har vi købt lidt tid på den korte bane i behandlingsforløbet. Det betyder vi kan være grundige og effektive på den lange bane. Selve behandlingsforløbet handler nemlig om, at aflaste svangsenen og herefter gøre den stærkere.

Udover indlæg har vi også fokus på at supplere med styrkeøvelser. Vi gør dig opmærksom på om du via fodtøj eller nedsat træningsmængde opnår bedre forudsætninger for - hurtigst muligt - at komme hælspore til livs. I nogle tilfælde anbefaler vi, som en start, specialdesignet sokker, der er udviklet til netop at aflaste svangsenen.

 

Læs også: Sådan behandler vi nedsunken forfod

 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at ved brug af ortopædiske indlæg kan vi, hurtigt og effektivt, aflaste foden og genskabe noget af den dynamik foden har tabt. Det skal dog understreges at der ikke findes nogen mirakelkur. Indlæg gør det ikke alene. Et indlæg skal altid bakkes op af træningsøvelser og funktionelt fodtøj.

Når du bliver behandlet for svangsenebetændelse hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens anatomi, biomekanik og genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg. Vi producerer dine indlæg på vores eget kliniske værksted og har løbende mulighed for at justere dine indlæg.

Næste afsnit : Video af træningsøvelser

high_pic_fod_nk

Her er 4 effektive øvelser, der styrker din svangsene. Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. Nickolaj Kaae viser dig 4 effektive øvelser mod svangsenebetændelse, der giver dig de bedste forudsætninger, og som du nemt kan lave derhjemme. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og opfølgende.

Tryk her og se årsager