BEHANDLING AF SVANGSENEBETÆNDELSE MED FYSIOTERAPI & INDLÆG

BEHANDLING AF SVANGSENEBETÆNDELSE MED FYSIOTERAPI & INDLÆG

BLOGINDLÆG AF FREDERIK MUNK, FYSIOTERAPEUT

Blogindlæg, artikel, nedsunken forfod, forfodsfald, ondt i forfoden under fodballen
Frederik Munk
Fysioterapeut, Kaiser Sport & Ortopædi

Få en god start på dit effektive behandlingsforløb. Udfyld blot vores skadeformular herunder, så kontakter vores sundhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig tilbage til din aktive og smertefrie hverdag.

 

HAR DU SMERTER I HÆLEN ELLER FORFODEN? LÆS MED HER

Hej, mit navn er Frederik. Jeg er uddannet fysioterapeut og en del af det sundhedsfaglige team i KSO. I dette blogindlæg vil jeg gøre dig klogere på, hvad svangsenebetændelse (plantar faciitis) er for en størrelse

 

〉Læs også: Sådan behandler vi hælspore

 

Jeg beskriver symptomerne og giver dig  6 årsager til hvorfor du måske er rendt ind i en svangsenebetændelse. Jeg fortæller hvordan vi behandler og forebygger betændelsen med træningsøvelser samt ortopædiske indlæg. Min kollega Nickolaj præsenterer dig også for fire  simple træningsøvelser, som vi bruger i skadesbehandlingen, men i særdeleshed forebyggende. Så døjer du med; Brændende og jagende fornemmelser i/omkring hælpuden samt forfoden, om morgnen eller efter endt aktivitet, så se og læs med her.

Læs blogindlægget fra A-Z eller spring til de afsnit du finder intressant: 

INTRO | HVAD ER EN SVANGSENEBETÆNDELSE?

Før vi kigger på symptomerne, så lad os zoome ind på hvad en svangsenebetændelse egenligt er. 

  

〉Læs også blogindlægget: Indlæg til løbeskoen

 

Betegnelsen plantar faciitis eller svangsenebetændelse bliver tit brugt som en overordnet betegnelse for smerter samt betændelse i og omkring svangsenens udspring (hælbenet) og hæfte (forfoden). I mange tilfælde bliver svangsenebetændelsen forvekslet med en hælspore, som faktisk er en forkalkning af svangsenen eller med en nedsunken forfod, som egentligt er et anatomisk kollaps af forfodens tværbue.

 

〉Læs også: Sådan behandler vi skinnebensbetændesle

 

Svangsenebetændelse vil i de fleste tilfælde være en tiltagende overbelastning og irritation, som på et tidspunkt peaker og sætter din aktivitet og hverdag direkte på pause. Betændelsen vil oftest være lokaliseret omkring senens udspring forrest og medialt på hælbenet, men i praksis ser vi tit et smertebillede der matcher svangsenenshæfte ude omkring forfoden. Det typiske smertebillede beskrives ved begyndelse og efter endt aktivitet samt efter stillesiddende eller liggende pauser – nogle vil også opleve smerten gennem hele aktiviteten.


Scroll videre og bliv klogere på symptomerne og de mulige årsager, som ofte resulterer i en svangesenebetændelse.

LÆS VIDERE UNDER BILLEDET

svangsenebetændelse

Udfordrer dit hælben og smerterne omkring det stadigvæk? Udfyld blot vores skadeformular herunder, så kontakter vores sundhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig tilbage til din aktive og smertefrie hverdag. 

SYMPTOMER | HER ER 3 SYMPTOMER PÅ SVANGSENEBETÆNDELSE

Nedestående symptomer opstår typisk omkring og under hælbenet, men kan også forekomme omkring senens hæfte på forfoden - det kan være voldsomme eller milde symptomer, som opstår enkelt eller som en blanding af forskellige udslag.

 

SYMPTOMER

 

1 |Smerter under eller foran hæl og/eller i svangbuen, når man støtter på foden.



2Smerter eller ubehag ved igangsættelse efter at have hvilet. Fx. efter en lang gåtur, løbetur eller en omgang håndboldtræning.



3 |Stivhed i hælen om morgnen. Det kan resultere i lettere gangsbesvær, der først aftager når foden er varm. 

 

Før vi kommer til, hvordan vi med stor succes behandler og aflaster svangsenebetændelse med ortopædiske indlæg samt fysioterapeutisk træning vil jeg kort gennemgå de hyppigste årsager til hvorfor svangsenebetændelsen opstår.

 

LÆS VIDERE UNDER BILLEDERNE

Behandling af ondt i forfoden, forfodsfald, nedsunken forfod

ÅRSAG | HER ER 6 ÅRSAGER TIL UDVIKLING AF SVANGSENEBETÆNDELSE

Årsagerne til betændelsen kan være mange. Med afsæt i over 20 års skadesbehandling opridser vi her nogle af de mest hyppige årsager som vi oplever på klinikken.
 

ÅRSAGER

1| Fodtype: Høj svang og lav svang (red. ikke specifik cavus fod eller pes planus) kan udsætte led og muskulatur for en biomekanisk uhensigtsmæssig belastning. Denne belastning kan udsætte svangsenen for et stort stress. Dette stress vil derefter, over længere tid, udløse en overbelastning eller betændelse, der kan lede til en svangsenebetændelse.

2 | Nedsat vævstolerance: Vi ser ofte diabetespatienter eller andre med kroniske sygdomsudfordringer døje med hælspore eller svangsenebetændelser. Dette skyldes at kroppens helingsproces er nedsat grundet deres udfordrende patologiske tilstand. Personer med reumatologiske lidelser ser vi også have udfordringer med hælspore og svangsenebetændelser.

3 | Stående arbejde på hårdt underlag: Sygeplejersker, butiksekspedienter, tømrer, undervisere og lagerarbejdere er ofte eksponeret for svangsenebetændelse på grund af de mange timer, der arbejdes på et hårdt eller instabilt underlag - Isærdeleshed arbejdsbetingelserne kombineret med sikkerhedssko, træsko eller fodtøj uden nævneværdig stabilitet og støddæmpning.

4 | Øget træningsmængde: Vi oplever ofte, at en udmiddlebar, hurtig, øget træningsmængde hos motionister afkaster en svangsenebetændelse i forbindelse med overbelastning af et utrænet/udforberedt sene og muskelvæv.

5 | Uhensigtsmæssigt fodtøj: Vi bruger mange timer i vores hverdagssko, uden vi tænker over belastningen de udsætter vores fødder for. Flade sko uden støtte, som fx adidas Originals Stan Smith, Converse All Star, Vans Authentic, Puma Suede, Nike Free og i særdeleshed sikkerhedssko kan være en medvirkende årsag til at fremprovokere en svangsenebetændelse.

6 | Overvægt: Vægt er et element, der udsætter vores fødder og led for et større stress. Overvægt øger den biomekaniske belastningen og kan være med til at udløse en overbelastning. Kombinationen af overvægt og uhensigtsmæssigt fodtøj kan fremskynde processen med udvikling af en svangsenebetændelse i forbindelse med aktivitet.

LÆS VIDERE UNDER BILLEDERNE

Forfodsfald, nedsunken forfod, ondt i forfoden under trædepuden, behandling

Kom hurtig i gang med et effektivt behandlingsforløb. Udfyld blot vores skadeformular herunder, så kontakter vores sundhedsfaglige team dig til en uforpligtende snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig tilbage til din aktive og smertefrie hverdag.

 

JEG TROR JEG HAR EN SVANGSENEBETÆNDELSE | HVAD GØR JEG?

Oplever du smerter fra hælen er det naturlige valg at gå til egen læge og få undersøgt foden. Ved tilfælde af svangsenebetændelse vil lægen ofte anbefale dig, at gå til en fysioterapeut eller en klinik for ortopædiske indlæg. Oplever du symptomerne, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en specialiseret indlægsklinik - gerne med speciale i den aktivitet, hvori du har fået skaden eller oplever den værst.

 

〉Få hjælp nu: Udfyld vores skadeformular her

Det ses ofte, at man forsøger at aflaste hælsmerterne med en gele-hælkop. Er der tale om smerter udløst af en hælspore / fascia plantaris er dette sjældent en god idé. Det kan øge strækket på svangsenen, svangsenens arbejdsmængde og dermed øge det biomekaniske stress på vævet, som kan forværre skaden. 


I Kaiser Sport & Ortopædi har vi en lang tradition for, at behandle svangsenebetændelse med vores individuelt designet ortopædiske indlæg til sko med opfølgende råd og vejledning til gode træningsøvelser, der styrker svangsenens udspring, hæfte samt belastning. Før vi viser dig 3 simple videoøvelser til at styrke fødderne, så vil vi kort beskrive hvordan vi behandler hælsporen.

BEHANDLING | SÅDAN BEHANDLER VI EN SVANGSENEBETÆNDELSE

Det drejer sig først og fremmest om, at finde frem til skadesårsagen. Hvorfor er din skade opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

 

 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at behandlingen af svangsenebetændelse og den omkringliggende irritation, gælder det om at mindske trækket i svangsenen og stabilisere bagfoden. Det kan gøres med et dynamisk, korrigerende og stødabsorberende fodindlæg, der aflaster strækket på svangen og understøtter midtfodens mekanik. Indlægget skal aktivere inaktiv muskulatur og aflaste overaktivt væv. Indlægget skal udformes skålformet omkring hælpuden for at øge den sensoriske stimulans på skaden. 

Kombineret med fodtøj, som har en individuelt tilpasset pasform, god støddæmpning og målrettede udspændings øvelser er behandlingsresultatet normalt overbevisende.

 

〉Læs også: Sådan behandler vi knæsmerter

 

Grunden til vi ofte bruger indlæg som en del af behandlingsforløbet er, at vi kan fremskynde processen ved aktivt at aflaste foden. Vi bruger vores fødder hver dag og svangsenen får sjældent en pause. En overbelastet svangsene, som er roden til en svangsenebetændelse, har brug for hvile og ro.

Ved behandling af en svangsenebetændelse med et ortopædisk indlæg aflaster vi svangsenen og fjerner derved også nogle af de umiddelbare smerter som udstråler inden og efter aktivitet. På den måde har vi købt lidt tid på den korte bane i behandlingsforløbet. Det betyder vi kan være grundige og effektive på den lange bane. Selve behandlingsforløbet handler nemlig om, at aflaste svangsenen og herefter gøre den stærkere.

Udover indlæg har vi også fokus på at supplere med styrkeøvelser. Vi gør dig opmærksom på om du via fodtøj eller nedsat træningsmængde opnår bedre forudsætninger for - hurtigst muligt - at komme hælspore til livs. I nogle tilfælde anbefaler vi, som en start, specialdesignet sokker., der er udviklet til netop at aflaste svangsenen.

 

〉Læs også: Sådan behandler vi nedsunken forfod

 

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at ved brug af ortopædiske indlæg kan vi, hurtigt og effektivt, aflaste foden og genskabe noget af den dynamik foden har tabt. Det skal dog understreges at der ikke findes nogen mirakelkur. Indlæg gør det ikke alene. Et indlæg skal altid bakkes op af træningsøvelser og funktionelt fodtøj.


Når du bliver behandlet for svangsenebetændelse hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens anatomi, biomekanik og genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg. Vi producerer dine indlæg på vores eget kliniske værksted og har løbende mulighed for at justere dine indlæg.

LÆS VIDERE UNDER BILLEDET

Knæsmerter, speciallavet ortopædiske indlæg

ØVELSER | HER ER 4 EFFEKTIVE TRÆNINGSØVELSER MOD SVANGSENEBETÆNDELSE

Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. Nickolaj Kaae viser dig 4 effektive øvelser mod svangsenebetændelse, der giver dig de bedste forudsætninger, og som du nemt kan lave derhjemme. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og opfølgende.

 

SE FORKLARING AF ØVELSER HER