Ondt i hælen - hælspore - behandling - symtomper - svangsene - svangsenebetændelse
Behandling af svangsene-
betændelse
Af: Frederik Munk, fysioterapeut

Blogindlæg:

Behandling af svangsene-
betændelse.

Læsetid: 2-3 minutter

Artikel-kaiser-sport-nehandling-skader-kos
Af: Frederik Munk
Fysioterapeut

Har du ondt i svangsenen?

I dette blogindlæg bliver du klogere på hvad svangsenebetændelse (også kaldet plantar faciitis) er for en størrelse. Jeg beskriver symptomerne og giver dig  6 årsager til hvorfor du måske er rendt ind i en svangsenebetændelse. Jeg fortæller hvordan vi behandler og forebygger betændelsen med træningsøvelser samt ortopædiske indlæg. Min kollega, Nickolaj, præsenterer dig også for fire simple træningsøvelser, som vi bruger i skadesbehandlingen, men i særdeleshed ogå er gode som forebyggende øvelser. Du kan læse blogindlægget fra start til slut eller du kan springe til de afsnit du finder interessant herunder. God læselyst.

Hvad er svangsene-betændelse?

Før vi kigger på symptomerne, så lad os zoome ind på hvad en svangsenebetændelse egenligt er. Betegnelsen plantar faciitis eller svangsenebetændelse bliver tit brugt som en overordnet betegnelse for smerter samt betændelse i og omkring svangsenens udspring (hælbenet) og hæfte (forfoden).

 

Læs også blogindlægget: Indlæg til løbeskoen

 

I mange tilfælde bliver svangsenebetændelsen forvekslet med en hælspore, som faktisk er en forkalkning af svangsenen eller med en nedsunken forfod, som egentligt er et anatomisk kollaps af forfodens tværbue.

 

Læs også: Sådan behandler vi skinnebensbetændelse

 

Svangsenebetændelse vil i de fleste tilfælde være en tiltagende overbelastning og irritation, som på et tidspunkt peaker og sætter din aktivitet og hverdag direkte på pause. Betændelsen vil oftest være lokaliseret omkring senens udspring forrest og medialt på hælbenet, men i praksis oplever vi ofte, at smerterne udspringer i svangsenens hæfte ude omkring forfoden. Det typiske smertebillede beskrives ved begyndelse- og efter endt aktivitet samt efter stillesiddende eller liggende pauser – nogle vil også opleve smerten gennem hele aktiviteten og generelt i hverdagen.

Næste afsnit : Symptomer på svangsenebetændelse

haelspore-1

Du finder vores klinikker i Brønshøj, Holbæk, Horsens, Lyngby, Slagelse, Odense og Viborg.

Her er 3 symptomer svangsene-betændelse

Nedestående symptomer opstår typisk omkring og under hælbenet, men kan også forekomme omkring senens hæfte på forfoden - det kan være voldsomme eller milde symptomer, som opstår enkelt eller som en blanding af forskellige udslag.

Symptomer:

  • Smerter under eller foran hæl og/eller i svangbuen, når man støtter på foden.

  • Smerter eller ubehag ved igangsættelse efter at have hvilet. Fx. efter en lang gåtur, løbetur eller en omgang håndboldtræning

  • Stivhed i hælen om morgnen. Det kan resultere i lettere gangsbesvær, der først aftager, når foden er varm. 

Før vi kommer til, hvordan vi med stor succes behandler og aflaster svangsenebetændelse med ortopædiske indlæg samt fysioterapeutisk træning vil jeg kort gennemgå de hyppigste årsager til hvorfor svangsenebetændelsen opstår.

Næste afsnit : Årsager til svangsenebetændelse

Hvorfor får jeg ondt i svangen? Her er 6 årsager til hvorfor svangsene-betændelse opstår.

Årsagerne til betændelsen kan være mange. Med afsæt i over 20 års skadesbehandling opridser vi her nogle af de mest hyppige årsager, som vi oplever på klinikken.

Årsager:


  • Fodtype: Høj svang og lav svang (red. ikke specifik cavus fod eller pes planus) kan udsætte led og muskulatur for en biomekanisk uhensigtsmæssig belastning. Denne belastning kan udsætte svangsenen for et stort stress. Dette stress vil derefter, over længere tid, udløse en overbelastning eller betændelse, der kan lede til en svangsenebetændelse.
  • Nedsat vævstolerance: Vi ser ofte diabetespatienter eller andre med kroniske sygdomsudfordringer døje med hælspore eller svangsenebetændelser. Dette skyldes at kroppens helingsproces er nedsat grundet deres udfordrende patologiske tilstand. Personer med reumatologiske lidelser ser vi også have udfordringer med hælspore og svangsenebetændelser.
  • Stående arbejde på hårdt underlag: Sygeplejersker, butiksekspedienter, tømrer, undervisere og lagerarbejdere er ofte eksponeret for svangsenebetændelse på grund af de mange timer, der arbejdes på et hårdt eller instabilt underlag - Isærdeleshed arbejdsbetingelserne kombineret med sikkerhedssko, træsko eller fodtøj uden nævneværdig stabilitet og støddæmpning.
  • Øget træningsmængde: Vi oplever ofte, at en udmiddlebar, hurtig, øget træningsmængde hos motionister afkaster en svangsenebetændelse i forbindelse med overbelastning af et utrænet/udforberedt sene og muskelvæv.
  • Uhensigtsmæssigt fodtøj: Vi bruger mange timer i vores hverdagssko, uden vi tænker over belastningen de udsætter vores fødder for. Flade sko uden støtte, som fx adidas Originals Stan Smith, Converse All Star, Vans Authentic, Puma Suede, Nike Free og i særdeleshed sikkerhedssko kan være en medvirkende årsag til at fremprovokere en svangsenebetændelse.
  • Overvægt: Vægt er et element, der udsætter vores fødder og led for et større stress. Overvægt øger den biomekaniske belastningen og kan være med til at udløse en overbelastning. Kombinationen af overvægt og uhensigtsmæssigt fodtøj kan fremskynde processen med udvikling af en svangsenebetændelse i forbindelse med aktivitet.

Næste afsnit : Jeg har ondt i svangen - hvad gør jeg?

Vidste du?

Vi har specialiseret os i rådgivning af løbesko, funktionelle hverdagssko og vandresko. Vores KSOhuse er en sammensmeltning af et butiksmiljø og et topprofessionelt klinikunivers med behandlingstilbud som fysioterapi, ortopædiske indlæg og osteopati.

Ondt i svangen; Jeg tror jeg har en svangsene-betændelse. Hvad gør jeg?

Oplever du smerter fra svangen - eller i og omkring hælen - er det naturlige valg, at gå til egen læge og få undersøgt foden. Ved tilfælde af svangsenebetændelse vil lægen ofte anbefale dig, at gå til en fysioterapeut eller en klinik for ortopædiske indlæg.

Oplever du symptomerne, som vi har beskrevet tidligere i dette indlæg, så kan du med fordel selv tage kontakt til en specialiseret indlægsklinik - gerne med speciale i den aktivitet, hvori du har fået skaden eller oplever den værst.

 

Få hjælp nu: Udfyld vores skadeformular her

 

Det ses ofte, at man forsøger at aflaste svang- og hælsmerterne med en gele-hælkop. Er der tale om smerter udløst af svangsenebetændelse - eller en hælspore, der minder om svangsenebetændelse - er dette sjældent en god idé. Det kan øge strækket på svangsenen og derved svangsenens arbejdsmængde. Dermed øges det biomekaniske stress på vævet, og det kan i sidste ende forværre skaden. 


I Kaiser Sport & Ortopædi har vi en lang tradition for, at behandle svangsenebetændelse med vores individuelt designet ortopædiske indlæg til sko med opfølgende råd og vejledning til gode træningsøvelser, der styrker svangsenens udspring, hæfte samt belastning. Før vi viser dig 3 simple videoøvelser til at styrke fødderne, så vil vi kort beskrive hvordan vi behandler svangsenen.

Næste afsnit : Behandling af svangsenebetændelse

Sådan behandler vi effektivt mod svangsene-betændelse.

Det drejer sig først og fremmest om, at finde frem til skadesårsagen. Hvorfor er betændelsen opstået og hvordan skal vi sætte ind med den rette behandling.

Når skadesårsgen er fastlagt kan vi bedre vurdere hvile behandlingselementer, der bør indgå i det endelige behandlingsforløb.

Først og fremmest handler det om at få en fysioterapeut - med speciale i sportsskader og biomekanik - til at foretage en grundig undersøgelse og analyse af dine smerter. Er det overhovedet en svangsenebetændelse du døjer med? Eller skyldes svangsmerterne en hel anden problematik? En fysioterapeut kan kortlægge din skade. Herefter handler det om finde årsagerne til dit smertebillede, så vi sammen kan skræddersy et effektivt behandlingsforløb tilpasset dine indviduelle behov.

Med specialfremstillede indlæg, designet efter individuelle måltagninger, kan vi aktivt hjælpe foden med at blive aflastet. På den måde kan vi hurtigt reducere noget af den smerte og irritation der er ved betændelsen i svangsenen. Men indlægget kan ikke stå alene. Det er et effektiv behandlingsredskab i hele behandlingsforløbet, der ofte vil inkludere træningsøvelser og input til funktionelt fodtøj, der understøtter indlæggets funktion og dine biomekaniske behov og præferencer.

Uanset skade, så er træningsøvelser altid en del af vores behandling. Det handler ikke kun om at komme en smerteproblematik til livs. Det handler om at fjerne årsagen til at smerten opstår. Med træningsøvelser kan vi arbejde med at styrke din muskulatur og gøre din krop stærkere. Det skaber også grubund for et mere bæredygtigt behandlingsforløb, hvor du kommer styrket ud på den anden siden - og er bedre rustet til at falde 

80 procent af din dagligdag foregår i fodtøj. Du pålægger 2 til 4 gange din vægt ned i fødderne og udsætter dem for udfordringer hele dagen. Vi ser det som vores fineste opgave, at gøre dig opmærksom på dit fodtøj, uanset aktivitet. Langt størstedelen undervurderer fodtøjets betydning igennem en hverdag.


Hold øje med pasformen, fodtøjet skal matche opbygningen på din fod. En bred fod skal have en bredere platform og ligeså med en smal fod. Hælkappen skal være fast og side til omkring dit hælben. Skummen i mellemsålen skal matche din vægt samt daglige belastning. Høj vægt og belastning, fast og stærk skum - det kan dog variere og jeg vil derfor altid anbefale at få en professionel rådgivning til køb af hverdagssko.  

I Kaiser Sport & Ortopædi har vi erfaret, at i arbejder med behandlingen af svangsenebetændelse og den omkringliggende irritation, gælder det om at mindske trækket i svangsenen og stabilisere bagfoden. Det kan gøres med et dynamisk, korrigerende og stødabsorberende fodindlæg, der aflaster strækket på svangen og understøtter midtfodens mekanik.

Indlægget skal aktivere inaktiv muskulatur og aflaste overaktivt væv. Indlægget skal udformes skålformet omkring hælpuden for at øge den sensoriske stimulans på skaden. Kombineret med fodtøj, som har en individuelt tilpasset pasform, god støddæmpning og målrettede udspændings øvelser, er behandlingsresultatet normalt overbevisende.

 

Læs også: Sådan behandler vi knæsmerter

 

Grunden til, vi ofte bruger indlæg som en del af behandlingsforløbet er, at vi kan fremskynde processen ved aktivt at aflaste foden. Vi bruger vores fødder hver dag, og svangsenen får sjældent en pause. En overbelastet svangsene, som er roden til en svangsenebetændelse, har brug for hvile og ro.

Ved behandling af en svangsenebetændelse med et ortopædisk indlæg aflaster vi svangsenen og fjerner derved også nogle af de umiddelbare smerter som udstråler inden og efter aktivitet. På den måde har vi købt lidt tid på den korte bane i behandlingsforløbet. Det betyder vi kan være grundige og effektive på den lange bane. Selve behandlingsforløbet handler nemlig om, at aflaste svangsenen og herefter gøre den stærkere.

Udover indlæg har vi også fokus på at supplere med styrkeøvelser. Vi gør dig opmærksom på om du via fodtøj eller nedsat træningsmængde opnår bedre forudsætninger for - hurtigst muligt - at komme dine smerter til livs. I nogle tilfælde anbefaler vi, som en start, specialdesignet sokker, der er udviklet til netop at aflaste svangsenen.

 

Læs også: Sådan behandler vi nedsunken forfod

 

Ved brug af ortopædiske indlæg kan vi, hurtigt og effektivt, aflaste foden og genskabe noget af den dynamik foden har tabt. Det skal dog understreges, at der ikke findes nogen mirakelkur. Indlæg gør det ikke alene. Et indlæg skal altid bakkes op af træningsøvelser og funktionelt fodtøj.

Når du bliver behandlet for svangsenebetændelse hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens anatomi, biomekanik og genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg. Vi producerer dine indlæg på vores eget kliniske værksted og har løbende mulighed for at justere dine indlæg.

Når du bliver behandlet for nedsunken forfod hos Kaiser Sport & Ortopædi vil den fysioterapeut du møder være specialudannet i fodens lidelser, biomekanik og genoptræningsforløb. Det er selv samme fysioterapeut , som undersøger og behandler dig, der også fremstiller dine indlæg (Hvis indlæg er en del af behandlingen). Vi producerer alle indlæg på vores egne kliniske værksteder.

Næste afsnit : Video af træningsøvelser

Livet er for kort til at være skadet!

Hold dig ikke tilbage - udfyld vores skadeformular og bliv kontaket af vores sundhedsfaglige team til en uforpligtende snak om hvordan din smerteproblematik kan løses.

 


Her er 4 effektive øvelser, der styrker din svangsene

Se med herunder når vores fysioterapeut og osteopat stud. Nickolaj Kaae viser dig 4 effektive øvelser mod svangsenebetændelse, der giver dig de bedste forudsætninger, og som du nemt kan lave derhjemme. Øvelserne kan bruges både forebyggende- og opfølgende.