Blogindlæg | Læsetid: 3 minutter

Her er 6 gode råd til dig, der skal have nye løbesko.

Kaiser Sport & Ortopædi X Rasmus Ø. Nielsen

Blogindlæg | Læsetid: 3 minutter

Her er 6 gode råd til dig, der skal have nye løbesko.

Kaiser Sport & Ortopædi X Rasmus Ø. Nielsen

Tid til nye løbesko? Disse 6 ting skal du være opmærksom på. 

Vi har alliereret os med fysioterapeut, ph.d. og postdoc Rasmus Østergaard Nielsen fra Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet. Herunder giver Rasmus og Kaiser Sport & Ortopædi dig 6 konkrete tips til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal købe nye løbesko. Vi kigger på hvad videnskaben siger og hvad vores egen praktiske erfaring har lært os.

Start blogindlæg

Gør det old school - køb dine løbesko i en fysisk butik og få sublim rådgivning.

Find de helt rigtige løbesko med personlig rådgivning i et af vores KSOhuse. Med en KSOløbetest er du sikret 1:1-rådgivning, behovsanalyse, biomekanisk screening, balancetjek, 3D-fodscanning, praktisk test af løbesko, videoanalyse og sparring.

1. Løbeskoens pasform er det vigtigste.

Forskning: Den vigtigste anbefaling er, at skoen skal sidde godt og føles behagelig. Du skal aldrig købe en sko, som føles ubehagelig, selvom du får den anbefalet

Praktisk erfaring: Det betyder i praksis, at der en vis risiko ved at købe løbesko på nettet, medmindre du kender modellen indgående. Løbeskoen skal passe optimalt til din fodform, fodstilling og løbestil. Alfa omega er skoens pasform og dens måde at guide dig på gennem hvert skridt.

2. Neutrale løbesko som udgangspunkt.

Forskning: Er du skadesfri og har ikke haft problemer ved løbetræning, så vælg som udgangspunkt neutrale løbesko uden særlig støtte, men med en pasform, der passer til din fod. Nye løbere bør se på deres vægt, omfanget af træningen og eventuelle tidligere skader, hvis de vil forebygge løbeskader.

Praktisk erfaring: Rigtig mange løbere fungerer bedst i en neutral sko, men kun en videoanalyse af dit løb kan afsløre, om du får en hensigtsmæssig afvikling i den sko, du prøver. Der er desuden stor forskel på neutrale løbesko. De kan fx være mere eller mindre stabile, tilpasset forskellige vægtklasser og derfor også påvirke dit løb meget forskelligt. Performance og pasform kan kun mærkes, når du løber i skoen, så hvis du skal have optimalt udbytte af dine løbeskos egenskaber, må du have ekspertrådgivning - og mulighed for  at prøveløbe skoen i butikken før du køber den.

Læs tip 3

Andre løbere shopper

3. Løbesko og sammenhængen med løberelateret skader.

Forskning: Er du skadet eller har ofte haft skadesproblemer, så få hjælp til at finde en løbesko med særlig støtte, stødabsorbering eller andre særlige egenskaber efter dit behov.

Praktisk erfaring: Hvis du oplever løbeskader, kan dine sko i mange tilfælde være en medvirkende årsag. En uhensigtsmæssig løbesko kan påvirke dit løbemønster i en uheldig retning og betyde øget belastning på muskel- og senevæv. Kom derfor ind med dine gamle sko og lad os tjekke dig. Samtidig kan vi tale om din træning, da dette er en anden stor skadesfaktor.

4. Køb af ”de samme” løbesko.

Forskning: Hver gang du skifter sko, så er der en øget risiko for skader. Hvis du har løbet uden problemer i dine gamle løbesko, så køb nye magen til.

Praktisk erfaring: Det lyder enkelt, men er meget svært i praksis, fordi producenterne skifter modeller to gange om året. Den nye model fungerer sjældent præcis som den forrige, selvom navnet er stort set det samme, -  der er måske blot tilføjet et nyt versionsnummer til sidst i navnet. Det ved vores rådigvere i KSOhusene og vi kender skoens ændringer. Så hvis du vil nedsætte risikoen for skader, anbefaler vi en KSOløbetest hver gang, du skal have nye sko.

Læs tip 5 her

Træt af løbesko, der aldrig passer i bredden? Vi har løsningen.

I samarbejde med New Balance har vi et eksklusivt udvalg af løbesko med specialbredder. Hos Kaiser Sport & Ortopædi finder du både ekstra smalle og ekstra brede løbesko. Det giver os en ekstraordinær mulighed for at imødekomme de særlige behov, der følger med, når man har særligt smalle eller brede fødder. 

KSO-image-1

5. Optrapning i nye løbesko? Sådan gør du.

Forskning: Når du har købt nye sko, så løb dem til på korte ture i langsomt tempo de første par uger. Også selv de er magen til dine gamle. Et par slidte sko performer og sidder helt anderledes på foden end et par nye, selvom skoene er af nøjagtig samme model og mærke.

Praktisk erfaring: Langsom opstart i dine nye sko er et vigtigt råd. Hvis du løber mere end 20 km om ugen, er det en fordel at skifte mellem to forskellige løbesko for at fordele belastningerne i fod og underben. Det er derfor en god ide at købe nye løbesko et par måneder før dine nuværende skal udskiftes. På den måde kan du veksle mellem nye og gamle løbesko i opstartsfasen af de nye løbesko.

6. Hvor længe holder en løbesko?

Forskning: Det er svært at sige, hvornår du skal skifte løbesko. Der findes i dag ikke præcis forskning, der viser, at det er bedst at skifte sko efter et vist antal løbne kilometer, og der er uenighed om, hvordan det er bedst at måle, om løbeskoen er slidt.

Praktisk erfaring: Selvom forskningen ikke viser klart, hvornår det er klogt at skifte sko, viser undersøgelser, at støddæmpning og skoens facon, pasform og geometri bliver ringere jo flere kilometer, du løber. Typisk vil dine sko kunne holde 800-900 km, men kun hvis du har valgt en sko, der passer til din vægtklasse.